Terug van Event10


Goede workshop gevolgd van Patrick de Laive van thenextweb.com! Met een heldere uitleg over het effectief organiseren van een evenement, puttend uit zijn eigen ervaring, uit schade en schande.

Hoe kom je aan het geld

In 2006 begon hij als pure leek aan de organisatie van zijn eerste evenement. De eerste vraag: hoe kom je aan geld? Hem en zijn mede-organisatoren moesten nog het fenomeen sponsors uitvinden. Maar gelukkig kwamen ze daar snel op.

Wat heb je nog meer nodig?

Een bekende spreker, in dit geval een internationaal bekende spreker, die als publiekstrekker kan optreden. Bovendien trekt zo’n spreker media-aandacht. Heel belangrijk om bezoekers te trekken voor je evenement.

Ook kwam Patrick erachter, dat je vlak voor en tijdens het evenement meer bezoekers krijgt op je website. Een ware piek zelfs in pageviews. Dat zette hem aan het denken.

Wat zou je moeten doen om ook na het evenement nog bezoekers op je website te krijgen?

Hij besloot over technologie te gaan schrijven op zijn site. Dat zelf schrijven werd uiteindelijk uitbesteed en tenslotte ontstond er een waar blognetwerk, die zorgde voor content op de site.

Drie belangrijke componenten die de website bood, waren:
– kennis delen
– nieuws
– promotie voor andere events

Later volgde een Twitteraccount met een steeds groter aantal volgers.

Bij het volgende evenement besloot de organisatie online kaarten te verkopen. Het inschrijven lieten ze over aan de bezoekers, die daarvoor online formulieren invulden.

Online bezoekerslijst

So far so good. De volgende stap was het maken van een online bezoekerslijst. Voordelen:
– Hierop kunnen potentiële bezoekers zien wie er komen en wellicht over de streep getrokken worden.
– Hierop kunnen de media zien wie er komen en conclusies trekken over de kwaliteit van de bezoekers en de kwantiteit.
– Hierop kunnen belangstellenden bezoekers spotten en eventueel benaderen via Twitter, Facebook of andere sociale media.

Patrick zet wel zijn kanttekeningen: “Het eigen sociaal netwerk verbinden aan een event is moeilijk. Want je hebt altijd afhakers.”

Apps

Als tips noemde hij een aantal apps die handig zijn bij het organiseren van een groot evenement:

1. Google Alerts (dan weet je wanneer ze het over jou en je evenement hebben op internet)
2. Paylogic (voor beurzen handig)
3. WordPress (om je eigen website te creëren)
4. Paydro (voor B2B evenementen)
5. Mailchimp (e-mail tooltje waarop je voor een klein prijsje in één keer duizenden mails kunt versturen)
6. Twitter (om obvious reasons, waaronder naamsbekendheid)
7. En andere functionaliteiten van Google
8. Textpander (hierover was Patrick werkelijk lyrisch: levert vaste formats voor repeterende teksten op die je kunt versturen via e-mail of anderszins)

Speedpresentaties

Ideeën te over bij Patrick. Zo nodigde hij bezoekers uit speedpresentaties van 6 minuten te houden. Daarvoor konden zij voorstellen indienen. Aan de hand van een samenhangende database maakt hij een keuze uit het aanbod. Daarin verwerkt en ordent hij de voorstellen op overzichtelijke wijze onder de kopjes samenvatting, slides en e-mailadres (“vooral allemaal in 1 document plaatsen en NIET verspreiden over verschillende documenten”). Zo is het gemakkelijk screenen en kiezen!

Verder wijst Patrick op Tweetdeck (zoekmachine van Twitter) en op de mogelijkheid een Twitterwidget op je website te zetten. Dit zorgt er o.a. voor dat het aantal bezoekers zichtbaar wordt.

De oren suisden na deze workshop en het hoofd tolde, maar wat een nuttige informatie in 1 keer! Met dank aan Patrick de Laive.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s