MARCOM10 in de RAI van Amsterdam


De NS brengt mij na DRIE uurtjes reizen keurig naar het RAI-gebouw in Amsterdam. Nog net niet vlak voor de deur. Ik ben enigszins sikkeneurig vanwege de onvoorziene vertraging door een stroomstoring tussen Arnhem en Nijmegen en door de tegenstrijdige informatie van conducteurs die mij verschillende overstapplaatsen genoemd hebben om bij de RAI te komen.

Stand Zuid

Het eerste waar ik beland is Strand Zuid. Niet omdat ik lekker wil relaxen, maar omdat ik keurig de bordjes volg met daarop MARCOM10, die uiteindelijk onderweg ophouden. Op het strand waanzinnig zongekleurde mensen op de strandbedden. Dat had mijn humeur moeten opkrikken, maar als ik eenmaal in zo’n stemming zit, is het even moeilijk.

Segways

Bij MARCOM10 aangekomen, word ik hartelijk begroet. Naar bovenlopend zie ik bij de ingang het welbekende luchtcabinepersoneel staan, dat met Segways bezoekers rondleidt over de beursvloer. Net zoals vorig jaar en het jaar daarvoor. Op het midden van de beursvloer opnieuw de VIP-ruimte.

Vernieuwend?

Zouden ze ondertussen ook een digitaal eiland hebben waar je met je laptopje kunt internetten en al werkend met je communicatieve medemensen in contact kunt komen? Zouden ze wellicht een plek ingericht hebben waar je kunt bluetoothen met anderen die daar hun mobieltje actief inzetten? Zou je misschien de Layer al kunnen uitproberen? Zou er überhaupt een telefoonaanbieder een stand hebben? Niets van dat al.

Workshops

Dan de workshops maar opzoeken. Ik ben natuurlijk vooral geïnteresseerd in de workshops over nieuwe media en nieuwe (marketing- of communicatie-) strategiën.  Ik ben laat vanwege de vertraging en zoek meteen de workshop Crossing the CHASM in Marketing Resource Management op.

Chasm blijkt het gat te zijn tussen “de early market en de mainstream, die bij bedrijven vele malen groter blijkt te zijn dan bij consumenten”. Geen idee wat dat betekent. het gaat over de automatisering van marketing en hoe je dat tot stand kunt brengen. Spreker Dennis Steen geeft daarvoor tips, die samenhangen met hoe je een draagvlak kunt creëren om jouw vernieuwingen erdoor te drukken. Interessant, maar niet echt vernieuwend. Een communicatief en beleidsmatig concept wat al jarenlang bestaat en nu toegepast wordt op nieuwe media.

Dialoog

Marc Schoutens en Joost Hartog vertellen later op de middag hoe Vogelbescherming Nederland met ‘Beleef de Lente‘ miljoenen mensen en nieuwe doelgroepen interesseert en met hen in dialoog gaat. Tijdens de lente kan iedereen het broeden van diverse vogels live via een webcam volgen op de website www.beleefdelente.nl.

Bezoekers van de site wisselen waarnemingen, vragen en belevenissen uit en chatten op het forum direct over wat ze zien. De website is uitgegroeid tot een social media platform met koppelingen met Hyves en Twitter! Tijdens de lezing van Joost Hartog blijkt een klein aantal toehoorders de website te kennen en ooit bezocht te hebben. Daarmee wint hij zijn weddenschap met Marc Schoutens, zo grapt hij.

Geurbeleving?

Bij de workshop Geurbeleving op de winkelvloer haak ik meteen af bij de opmerking, dat vrouwen eerder reageren op geur dan op gesproken woord in vergelijking tot mannen. “Ik ben waarschijnlijk dan toch een man”, geef ik als commentaar op het verbaasde gezicht van een vrouw, die mij ziet vertrekken. Ze lacht, staat op en loopt ook weg.

Bingo

Bij een Belgische stand krijg ik een velletje papier in de hand gedrukt voor de bingo. “Bingo”, zeg ik met een vertrokken gezicht. “Dat is zo ouwbollig.” De man weet even niet wat te zeggen, maar schiet dan in de verdediging en wijst erop dat er tijdens de bingo moderne middelen worden ingezet. Zijn hand gaat richting een beeldscherm. Ik kijk hem aan, glimlach en zeg: “Nou, wie weet tot straks.”

Ik draai mij om en loop de beursvloer af. Ik heb genoeg gezien. Zou het aan mijn rare stemming liggen of is er echt niets vernieuwends te zien op MARCOM? Ik ben een beetje teleurgesteld, want drie uur reizen en drie uur rondlopen op een beurs die nagenoeg niets oplevert: dat is niet fijn.

Wat is MARCOM?

MARCOM10 is een ontmoetingsplek voor beslissers uit het marketing-en communicatievak: marketingmanagers, commercieel directeuren, consultants, communicatie en PR professionals, creatieve geesten, mediamanagers. Elke bezoeker en standhouder heeft een eigen focus binnen het marketing & communicatie speelveld, maar kan zich ook op MARCOM10 door andere disciplines laten inspireren.

Geef een reactie

