Communicatiekansen van de community


Community? Wat is dat? Denk aan de virtuele werelden van het strategische internetspel World of Warcraft, Second Life, maar ook aan de diverse fora op internet, LinkedIn, Twitter, Ning, Yammer of Facebook. En dan zit je in de goede richting.

Een community kan bestaan uit een forum, blogs, video, foto’s, tweakers of simpelweg informatie. Een voorwaarde voor een community is, dat die toegankelijk is voor iedereen die er wat op wil zetten. Een community heeft vaak eigen spelregels en soms ook een moderator, die ervoor zorgt dat alles in goede banen wordt geleid en er geen uitwassen ontstaan die onwenselijk zijn.

Eigen regels
Mark Geljon en Robert Slagter van Gridd leggen de leden van de Communicatiekring Nijmegen uit, dat communities vaak datgene overstijgt waar ze uit voortkomen. Zo overstijgt bijvoorbeeld de community die gelieerd is aan het blad Viva het tijdschrift zelf. Communities leiden een eigen leven, hebben en creëren hun eigen regels en zijn daardoor meestal niet te sturen of te binden.

Communicatiematrix
Dat maakt communities onafhankelijk. Ze zijn dan ook niet in te zetten als communicatiemiddel of kunnen daardoor geen onderdeel uitmaken van de communicatiematrix. Wel kunnen bedrijven of overheden activiteiten ontplooien op de communities om te proberen de gebruikers ervan te sturen. Wat dat betreft kunnen wel de te ontplooien activiteiten op de community deel uitmaken van een communicatiematrix.

Onafhankelijk
Mark Geljon geeft als voorbeeld een forum, dat geinitieerd is door een grote fabrikant in Nijmegen. Dat liep van geen meter.

Op een gegeven moment ontdekten de ontwerpers van het forum een “zusje” van het forum op Yahoo. Dat liep als een tierelier. En wat bleek, elders op het world wide web bestonden nog meer fora over dezelfde onderwerpen die ook het Nijmeegse bedrijf op haar eigen forum wilde behandelen.

Klaarblijkelijk stelden de vragenstellers én de beantwoorders (vaak werknemers van het bedrijf zelf!) meer vertrouwen in een onafhankelijk forum op Yahoo dan in het geinstitutionaliseerde forum van het bedrijf zelf!

Geloofwaardigheid
Wat meespeelde was, dat dat forum afhankelijk was van de specialisten die onder werktijd tot over hun oren in het werk omkwamen. Zij hadden gewoonweg geen tijd om tijdig de vragen te beantwoorden op het eigen forum. De vragen bleven daarom te lang onbeantwoord en zo verloor het forum zijn geloofwaardigheid.

In hun eigen tijd wilden de techneuten echter wel vragen beantwoorden en dat kon vooral op het forum van Yahoo. Vanaf dat moment werd het bedrijf actief op de andere fora en beantwoordde daar de vragen van de vragenstellers. Gridd gebruikte de ervaring bovendien om het forum van het bedrijf te verbeteren.

Interactie
Als bedrijf, instelling of overheid kun je via de diverse communities voor interactie zorgen door te reageren of te verwijzen. En een community werkt vooral goed, indien deze voldoet aan een aantal voorwaarden:

  1. Mensen moeten de waarde inzien van een community: Wat hebben zij eraan?
  2. Belangrijk is dat er ritme zit in een community, beweging: het moet blijven lopen, zorg ervoor dat wat te beleven valt op een community, zorg voor activiteit.
  3. Belangrijk is dat er een kernteam is, dat op de community zorgt voor activiteit. Dat kernteam bestaat uit aanjagers, initiatiefnemers en uit denkers. Zorg er altijd voor, dat er iemand is die tijdig een reactie kan geven op vragen van de deelnemers. Zorg er op zijn allerminst voor, dat iemand welkom wordt geheten op een community.
  4. Moderatie: die nodig voor het geven van reacties, voor het uitnodigen op de community en voor de focus; die zorgt ervoor dat de discussie over het juiste onderwerp blijft gaan en weert ongewenst gedrag.
  5. Een community kan nieuwe leden genereren voor de organisatie of zorgen voor participatie.
  6. Laagdrempeligheid is belangrijk. Daarom is technische ondersteuning ook heel belangrijk.

Als advies aan bedrijven, instanties en overheden geven Mark en Robert aan, dat zij beter een luisterend oor kunnen bieden op bestaande fora en zichtbaar en transparant kunnen reageren op discussies. Dit in samenhang met de interactie op wat er leeft onder de vragenstellers en/of critici aan de hand van activiteiten in de échte wereld. Want mensen stellen nog altijd prijs op persoonlijk contact naast het contact in de virtuele wereld.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s