“Nieuwe ontwikkelingen” in de sociale media


Ik schrijf  “nieuwe ontwikkelingen”, omdat de nieuwe ontwikkelingen waar ik het over wil hebben eigenlijk helemaal niet zo nieuw zijn. Al sinds jaren bestaan Twitter, Tumblr, Hyves en Facebook.

Feit is wel, dat de meerderheid onder ons zich pas nu bezig gaat houden met nieuwe media. Langzaamaan sijpelen ze in ons bestaan en in onze samenleving. En straks is het al net zo ondenkbaar, dat we ze niet gebruiken. Net zoals het pinnen bij de bank of het internetbankieren.

Woordwolk Sociale Media

Vandaag ontving ik een e-mail met daarin de aankondiging van het IMME-event in januari 2011. De aankondiging maakt deel uit van een nieuwsbrief waar nog meer informatie in te vinden is. Zoals Trends die het Social Media Landschap vorm gaan geven. Samenvattend gaat het hier om 5 trends:

1. De identiteit wordt ingesloten in je apparatuur (de zogeheten Apps)

2. Online delen gaat onderdeel uitmaken van je media activiteiten (TV, HIFI, DVD)

3. Geotagging zorgt ervoor dat je vindbaar bent of kunt zijn

4. Automatisch inloggen en updaten (slimme handtassen?)

5. Grote ondernemingen gaan meer samenwerken dankzij sociale netwerken (multi-channel omgevingen, zoals Yammer)

Voor wie dit niet meteen een aha-gevoel opwekt, kijk even op  Trends die het Social Media Landschap vorm gaan geven.

tumblr.

Nieuw voor mij, maar absoluut niet nieuw in deze Web 2.0 wereld, is Tumblr. Ik ben nog steeds, zodra ik even tijd heb, bezig met het uitzoeken wat Tumblr eigenlijk is. Dit artikel brengt heel veel enthousiasme over, maar maakt het mij nog steeds niet duidelijk.

Een ander artikel belicht Tumblr én Posterous, ook zo’n “nieuw” microblog platform.

De voordelen

1. Het inschrijven op Tumblr en Posterous is simpel.

2. Je kunt je eigen domeinnaam voeren.

3. Tumblr is gemakkelijk te gebruiken voor tekst, fotomateriaal, quotes, links, chats, audio of video.

4. Tumblr publiceert op het web

5. Posterous publiceert via e-mail en publiceert foto’s, bestanden, video en audio via de bijlagen in de e-mail

6. Tumblr ondersteunt publicatie via Twitter en Facebook en maakt RSS feeds mogelijk

7. Posterous ondersteunt publicatie via  Twitter, Facebook, YouTube, Flickr, Picasa, Vimeo, Tumblr, Blogger, WordPress et cetera!

De auteur van Head to head Tumblr vs Posterous adviseert beiden uit te proberen om te kijken welk platform het beste bij je past. Het inschrijven is niet moeilijk, dus wat dat betreft is er geen drempel. Ik zelf wil beide microblog platforms wel proberen, als ik er de tijd voor kan vinden. Ik houd jullie op de hoogte.

Geef een reactie

