Tekstbureau Formule M van start


 

Wordle Tekstbureau Formule M
Wordle Tekstbureau Formule M

Noem mij maar een watje, maar ik was best zenuwachtig toen ik de Kamer van Koophandel binnenliep om mijn tekstbureau aan te melden!

Formule M
Het verzinnen van de naam is nog het minste wat mij heeft bezig gehouden. Lang heb ik getwijfeld of ik nu wel of niet voor mijzelf zou beginnen. De hang naar zekerheid is er bij mij genetisch ingehamerd namelijk. Maar hoe zeker is een (vaste) baan tegenwoordig? Ik denk, dat dat argument mij overstag deed gaan.

Zelfstandig
Als loonslaaf was ik altijd al erg zelfstandig en ondernemend. Ik heb niet voor niets een indrukwekkend curriculum vitae opgebouwd. Bij de overheden waar ik gewerkt heb, werd het niet altijd gewaardeerd dat ik mijn eigen pad uitstippelde. En met mijn vermaledijde creativiteit wist men ook niet altijd uit de voeten te komen. Te onvoorspelbaar, niet conservatief en soms zelfs tegendraads. Dat maakt mij waarschijnlijk uitstekend materiaal voor een zelfstandig bestaan als ondernemer. Vooral ook omdat ik erg oplossingsgericht ben.

Tekstbureau
Mijn hang naar zekerheid heeft ervoor gezorgd, dat ik tot het laatste moment bleef solliciteren op vacatures in de hoop toch die (vaste) baan te vinden. Bovendien heb ik lang zitten wikken en wegen of ik verder wil met schrijven of in de communicatie een uitdaging wilde zoeken. Van mijn jobcoach begreep ik al, dat ik veel te veel kan, wil en doe. Dat maakt het niet gemakkelijk voor eventuele opdrachtgevers. Het duurde bij mij dan waarschijnlijk ook wat langer dan bij anderen, voordat ik de stap kon zetten een eigen tekstbureau op te zetten.

Schrijven
Ja, dat is het uiteindelijk geworden: een tekstbureau. Want schrijven zit in mijn bloed en eigenlijk kan ik beter op schrift uit drukken wat ik bedoel, dan ik dat in verbaal taalgebruik kan overbrengen. Dat is altijd al zo geweest en daar zal weinig aan veranderen. In de communicatie wordt je geacht in beide behept te zijn. Als je dan bovendien je gedachten het beste kunt ordenen op schrift beter dan mondeling, dan is de keuze snel gemaakt.

Communicatie
Maar toch wil ik die ervaring als communicatieadviseur meenemen. Het unieke gezichtspunt van een communicatieadviseur, die zich richt op de doelgroepen, dat is toch iets wat ik vooral in de (overheids-)communicatie heb meegekregen. Voorheen als journalist schreef ik natuurlijk al doelgroepgericht, maar als communicatieadviseur leerde ik ook de taal van de overheden vertalen in goed leesbaar Nederlands. Zodat ook de bakker om de hoek begrijpt wat er bedoeld wordt.

Internet
In dit tijdperk van nieuwe media en internet richt ik mij bovendien op dit nieuwe werkgebied. Niet iedereen is thuis in de wereld van Twitter, bloggen en sociale media. Ik ondertussen wel. Ook het zoekmachinegericht schrijven is mij wel toevertrouwd, dus ook daarmee kan ik uit de voeten.

Reclame
Maar ik wil hier geen reclamepraatje over mijzelf houden. Ik wil alleen mijn ervaringen delen. Daar waar ik mee worstelde in mijn gang naar dat eigen tekstbureau. De keuzes waar ik voor ben komen staan en de vragen die ik moest beantwoorden. Want er waren veel mensen die mij vroegen: “Wat is dat nou, een tekstbureau?” Daar wil ik in een latere blog nog wel op ingaan. Maar vooralsnog sluit ik dit stuk af met mijn Kamer van Koophandelnummer. Met tranen in mijn ogen, want emotioneel ben ik wel, presenteer ik Tekstbureau Formule M:

KvK nr: 51613964
BTW nr: NL166504713B01

Voor wie mij wil bereiken, bel naar 06-12632535 of mail naar FormuleM@kpnmail.nl.

4 Replies to “Tekstbureau Formule M van start”

  1. Maureen, ik vind het hartstikke knap dat je uiteindelijk deze stap hebt gezet. Ik weet hoelang je erover getwijfeld hebt! Ik wens je dan ook heel veel succes, en ik ben ervan overtuigd dat je hier een stuk gelukkiger van wordt.

    Groeten,

    Dianne

    Like

    1. Dank je wel Dianne. Jij en Charles zijn een grote steun voor me, ook al heb je misschien zelf dat idee niet. Ik hoop snel weer persoonlijk met jullie in contact te komen. Als het wat rustiger is (gewetensvraag voor ons beiden: wanneer gaat dat gebeuren?) bij een hapje en een drankje. OK? Tot snel, Maureen

      Like

Geef een reactie

