Over jongeren en sociale netwerken


“Nederlandse jongeren zeer actief op sociale netwerken”, kopt het CBS. Nederlandse jonge internetters tussen 16 en 25 jaar oud waren in 2010 zeer actief. Maar liefst 91% was niet meer van achter de computer of het mobieltje weg te slaan!

Europese jongeren op sociale netwerken in 2010

Statistieken

Reden voor Adformatie en RTL om aandacht te besteden aan het persbericht. Nederland loopt voorop is de conclusie van het CBS. En inderdaad volgens de statistieken is het percentage actieve Nederlandse jongeren op Hyves, Facebook en Twitter het hoogste van Europa. Polen is ons echter voor met 94%.

Polen

Opmerkelijk. Vooral omdat Frankwatching onlangs meldde, dat de sociale media in Centraal- en Oost-Europa nog niet zo zijn doorgedrongen vanwege de lagere salarissen en een minder aantal computers binnen die landen.

Percentage 

Polen is een uitzondering op die regel, omdat, volgens Frankwatching, in dat land maar liefst 52% bekend is met sociale media. Dat van dit percentage 94% jongere is, geeft al aan dat de absolute aantallen waarschijnlijk lager zullen zijn dan in Nederland. Maar toch. Opmerkelijk.

Facebook

Volgens Frankwatching is de markt van sociale media in Polen nog niet volgroeid. Dat schept perspectieven voor onder andere Facebook, die een belangrijke speler is op deze markt.

 

Tegengeluid

Peter Horsten biedt in het commentaar bij het artikel van Frankwatching enig tegenwicht. Hij is van mening dat de ontwikkelingen in Polen sneller gaan dan in Nederland. Dat baseert hij vooral op gevoel, dat hij bovendien staaft met cijfers van het Europese onderzoek http://www.warc.com/news/topnews.asp?ID=27657.

Poolse platformen

Poolse jongeren én ouderen maken veel sneller gebruik van nieuwe media, internet en sociale media dan in Nederland, zo meent hij. Wel maken zij vooral gebruik van Poolse platformen. De Poolse studenten van Peter Horsten maken vooral gebruik van Nasza Klasa, GoldenLine en Facebook.

Wat doen ze daar?

Terugkomend bij het onderzoek van het CBS. Die schenkt ook aandacht aan wat de bezoekers van sociale netwerken eigenlijk zoeken op Hyves, Facebook of Twitter.

“Bij jongeren komt het uitwisselen van tekstberichten het meest voor (78 procent). Het lezen van weblogs of blogs is bij 25- tot 55-jarigen (34 procent) en 55-plussers (18 procent) het meest favoriet”, aldus het Centraal Bureau voor Statistieken met een uitstapje naar andere leeftijdsgroepen.

Voor wie nog geïnteresseerd is in voorspellingen voor 2011 hier onder nog twee artikelen op de website van daar.nl.

Advertenties

6 Replies to “Over jongeren en sociale netwerken”

  1. Hallo,

    Als schrijver van het artikel op Frankwatching voel ik mij genoodzaakt om te reageren. Mijn artikel baseert zich op het artikel van Andrew Nuttney – The Social Networking Market Opportunity.

    Het lijkt erop dat er verschillende cijfers met elkaar vergeleken worden:
    a) De totale populatie van Polen in het artikel van Nuttney, ten opzichte van de Poolse jongeren op Internet in het CBS artikel.
    b) In het artikel van Nuttney wordt gesproken over Centraal Europa, waarbij ook Tsjechië en Slowakije behoren.

    Mijn conclusie is dat er waarschijnlijk in het CBS onderzoek gekeken wordt naar jongeren met internet toegang, terwijl in het onderzoek van Nuttney wordt gekeken naar de totale Poolse bevolking, met of zonder internet.

    De cijfers van het artikel waarnaar Peter Horsten verwijst, waren op het moment van schrijven nog niet beschikbaar. Het lijkt erop dat het gat gedicht is voor 2015 en ook ik verbaas mij over de snelheid waarmee Internet in Polen penetreert. Zie ook mijn blog “Een update uit Polen – Gratis Wifi” op bothsolutions.nl

    Like

    1. Zo zie je maar hoe snel het allemaal gaat. Voordat je het weet is het nieuws in een mum van tijd al weer achterhaald. Ik ben benieuwd was CBS vindt van jouw conclusie en of zij reageren. Er zit een pingback op dit artikel, dus wie weet!

      Like

  2. Bedankt voor het refereren naar mijn “tegengeluid”. Overigens blijkt uit het ondezoek dat ik aanhaalde dat slechts 55% van de Nederlandse jongeren actief zou zijn: “Dutch youth were found to be the least engaged with social media, with just 55% using networks and blogs.”

    Overigens vind ik dat cijfer erg ongeloofwaardig, zeker als je dit vergelijkt met de CBS cijfers die hierboven vermeld staan. Persoonlijk weet ik dus even niet zo goed wat de betrouwbaarheid van al deze cijfers is en wat we daar nu uit moeten concluderen.

    Overigens staat er onder de percentages een fout denk ik. 94% van de Internetters in de leeftijdscategorie 16-24 maakt gebruik van social media. Dat is dus niet 94% van de 52% die gebruik maakt van sociale media.

    Overigens heeft menig jongere in Polen absoluut toegang tot een computer. Het aantal Facebook gebruikers groeit exponentieel snel. Ruim 80% van de huishoudens met kinderen heeft Internettoegang thuis volgens het EU onderzoek waarnaar ik refereerde. Op de basisschool krijgen de kinderen computerles. En jongeren hebben sowieso binnen hun onderwijsinstelling/universiteit toegang tot computers. Daarnaast zie je steeds meer jongeren met een laptop en/of een mobiel toestel met internettoegang lopen.

    Een mooi overzicht van de Poolse Internetmarkt is hier te vinden: http://bit.ly/fI4dZa.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s