Hoe maak ik van klanten ambassadeurs?


Tijdens het Interactive Media and Marketing Event (IMME), dat zich overigens dit jaar nog meer richting marketing heeft bewogen, viel mij het optreden van Ger Nijkamp op van Capital Advertising. Een man, duidelijk gepokt en gemazeld in de marketing, die als voorloper van de Online Communities in 2007 op eigen initiatief zijn enthousiasme wilde uitdragen over een auto.

“Ik ben naast online marketing specialist in mijn vrije tijd ook DJ”, legt Nijkamp uit. “Als je ziet wat muziek doet voor mensen: in eerste instantie staan ze stil, moeten ze opwarmen, maar na een tijdje komen ze door de muziek in beweging. Dat idee wilde ik gebruiken met de website die ik had opgezet in 2007.”

Auto

Alleen in dit geval was er geen sprake van muziek, maar wel van een auto. Ger Nijkamp was in 2007 toe aan een nieuwe auto. Hij speurde op het internet en kwam een foto tegen van een leuk autootje. “Het enige wat ik dacht, toen ik die foto zag, was: “wat een grote achterbak!”, vertelt hij, nu nog enthousiast. Dat leuke vehikel kwam uit Roemenië, was in Nederland nog niet te krijgen, was zeer laag geprijsd en Nijkamp wilde het persé hebben.

Delen

Hij wilde zijn enthousiasme delen met anderen en besloot een website op te zetten. En die website zorgde uiteindelijk voor een hype rond dit voertuig, waardoor de autofabrikant het sneller invoerde in ons land en al ruim van tevoren een klantenkring had opgebouwd nog voordat de fabrikant geadverteerd had! Een onvoorzien gevolg van de website die Ger Nijkamp had opgezet!

Adviezen

Nijkamp geeft tijdens zijn verhaal allerlei adviezen voor het opzetten van een dergelijke website:

1. Gebruik voor het maken van een website een Open Source applicatie, zoals Wordpress.

2. Zet een teller op de site.

3. Vertel je verhaal op de website: dat willen mensen horen.

4. Zorg ervoor de lezer persoonlijk aan te spreken. Ga dicht op het taalgebruik van de consument zitten.

5. Alles is interessant: ook het proces is interessant. Alles rondom dit autootje van het ontwerp van het nieuwe logo tot aan hoe het geassembleerd werd in de fabriek, dat alles interesseerde de bezoekers van de website van Ger Nijkamp.

6. Zorg voor dagelijks nieuws.

7. Zorg voor open referenties naar externe informatie. Leg slechte resultaten uit. Zorg voor openheid en authenticiteit.

8. Zet alles op 1 website: verspreid de informatie niet over meerdere plekken.

Succesverhaal

De website van Ger Nijkamp werd een groot succes verhaal, waar hij veel van geleerd heeft. “De website zorgde, omdat hij was opgezet volgens het online community idee, voor de invulling van de brand awareness. De auto bestond in Nederland nog niet en had zelfs nog geen merk. Toch was er al een markt voor!” Dankzij de website en de evenementen die er rond de auto georganiseerd werden, gingen de klanten zich als ambassadeurs van hun favoriete auto gedragen en kon de fabrikant gebruik maken van de free publicity.

Concept

Gekoppeld aan het concept de bezoekers zoveel mogelijk te betrekken bij de auto, plaatste Nijkamp een chatscherm op de site, die hij De Achterbank noemde. Dat ging een eigen leven leiden. “Mensen zeiden tegen elkaar: “ik zie je straks op De Achterbank” of  “ik spreek je binnenkort weer op De Achterbank,” legt hij lachend uit. Hij bedacht acties en veilde items die te maken hebben met het product. Op die veiling kwamen de fans bij elkaar en praatten ze over de auto. In een video liet hij zien hoe de assemblage in het werk ging, want ondertussen mocht hij, vanwege het succes van de website, van de fabrikant naar de fabriek komen en filmen.

Merk wordt wereld

“Zo zie je gebeuren hoe een merk een wereld wordt”, zegt Nijkamp. Vooral nadat hij in 2007 als trotse bezitter van zijn auto een oproep deed aan andere bezitters om naar een weiland ergens in Nederland te komen. “Spontaan stonden daar 52 van die auto’s op een veldje. Dat is toch heel bijzonder.” Daar vroegen mensen elkaar wat voor wieldoppen ze hebben, raakten ze met elkaar in discussie over de vervoersmiddel en over het ondertussen ontwikkelde nieuwe logo.

Pers

De website van Ger Nijkamp is ondertussen al de lucht uit gehaald. Maar sporen van de site zijn nog wel te vinden aan de hand van artikelen van de pers, die afkwam op de evenementen rond dit transportmiddel. Vooral de verzameling van 550 van die auto’s in 2008 baarde opzien, nationaal én internationaal.

Advertenties

One Reply to “Hoe maak ik van klanten ambassadeurs?”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s