Sociale media als wapen of marketingtool


Cartoon: generaal schrikt van tweet geluid van een vogeltje op een tak. Op het vogeltje staat geschreven: social media

Nu Twitter overspoeld wordt met #Egypt en laat zien hoe het nieuws vanuit een land in censuur toch naar buiten kan komen, is het wellicht goed om eens te kijken hoe het ervoor staat met de trends op het gebied van de Sociale Media.

Ontwikkelingen lijken extra snel te gaan nu er binnen seconden nieuws als een brandhaard verspreid kan worden. Het lijkt gisteren te zijn geweest dat Tunesië het nieuws bepaalde. De demonstraties, het geweld en de val van de regering daar staan nog vers op ons netvlies. Nu is Egypte aan de beurt. Zoals voorspeld, alhoewel ik het in eerste instantie niet geloofde dat dat zou gebeuren. Noem mij naïef.

Chan Lowe, cartoonist van de Sun Sentinel, heeft het over “machtige wapens” met betrekking tot Facebook en Twitter.

Frankwatching geeft Bart van der Kooi van Socialmediamodellen.nl een podium voor zijn opvattingen over Sociale Media.  Zij worden volwassen, meent Van der Kooi.  Hij probeert in zijn artikel Social media model: handleiding, leidraad of overzicht? een overzicht te geven met daarin modellen,  theorieën, methoden en technieken.

Hij verwerkt daarin 5 modellen:

  1. Adoptiemodellen: over de plek van sociale media in de organisatie.
  2. Implementatiemodellen: Social mediastrategie
  3. Focusmodellen: social media 24/7 model:

  • Weergavenmodellen: Om te bepalen in welk segment jouw doelgroep valt
  • Return-On-Investment (ROI)-modellen (meetmodellen): de beschrijving van start tot einddoel

Arik Hanson trekt zijn wenkbrauwen op bij enkele statistieken die hij op het net gevonden heeft. Ze zijn dan ook op zijn minst opmerkelijk.

Een paar voorbeelden:

  • 18-24 jarigen, de leeftijdsgroep met de meeste studenten, bevinden zich meer en meer op Facebook. Een gegeven van groot belang voor marketeers.
  • Ook van belang voor marketeers is, dat veel van de “likes” op Facebook uit merkcampagnes komen, die op zoek gaan naar “fans” op Facebook. Conclusie: adverteren op Facebook werpt zijn vruchten af.
  • De twee na grootste populatie op Facebook bestaat uit Indonesiërs!
  • 48 procent van de Twitteraars kijkt of nooit of nauwelijks naar zijn of haar account op Twitter!
  • Het aantal Babyboomers tussen de 55 en 64 jaar oud op de Sociale Media is stormachtig gegroeid.

Zou Van der Kooi met het laatste punt bedoelen, dat sociale media volwassen zijn geworden? Nu trek ik even mijn wenkbrauwen op, zoals Magnum uit die detective-serie. Een beetje humor mag toch wel…

3 Reacties op “Sociale media als wapen of marketingtool”

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.