Netwerken, sociale media, sociale netwerken, censuur?


In het dagelijkse leven netwerk ik veel om zakelijk voet aan de grond te krijgen. Bij het netwerken horen netwerkbijeenkomsten variërend van Open Coffee, netwerkontbijten, beursbezoek tot het aansluiten bij gelijkgestemden en beroepsgenoten.

Ouderwets persoonlijk contact in grote groepen of één op één. En daarnaast natuurlijk op het internet via de nieuwe media Twitter, LinkedIn, Facebook, of per e-mail, sms of Skype.

Seth Godin

Businessgoeroe Seth Godin schrijft daarover in zijn blogpost The four horsemen of media. Persoonlijk contact staat bij hem nog steeds op 1. Op nummer 2 staat adverteren. Vervolgens gaat hij over op publicaties, waarin iemand en /of het bedrijf in de spotlights staan. Dat kunnen advertorials zijn, interviews of andere media-aandacht. Op nummer 4 zet hij de aandacht die je kunt krijgen via bloggers, twitter of andere manieren waarop je “over de tong kunt gaan”.

Aandachttrekkers

Waarom hij zich beperkt tot deze vier aandachttrekkers weet ik niet. Maar hij heeft wel een punt, als hij zegt: “What works is making something worth talking about.” Open deur misschien, maar voor sommige mensen wellicht een eyeopener. Want dat is het toch waar het allemaal om draait.

Gekwetter

Dat sommige mensen zich afkeren van alles wat te maken heeft met Twitter of andere Sociale Media heeft een reden. Zij laten zich afschrikken door het onzingehalte, dat zij verwachten op Twitter. Dat vertaalt zich niet voor niets in “gekwetter”.

Filteren

Wat zij misschien alleen nog niet weten is, dat je kunt filteren op Twitter en dat je het zelf in de hand hebt aan welke zin of onzin je jezelf blootstelt. Net zoals er een knop zit op de afstandsbediening, je de programmering op televisie zelf kunt regelen en “slechte” programma’s weg kunt zappen en de “goede” of “interessante” programma’s uit kunt zoeken. Dat kan via het maken van lijsten of simpelweg door het “ontvolgen” van lieden, waarvan je het onzingehalte niet meer aan kunt zien.

Spiegel

Juan Boronat van lasblogenpunto.blogspot.com maakt de sociale media enigszins belachelijk in zijn vergelijking van ons gedrag in de sociale media door dat gedrag te spiegelen aan vergelijkbaar gedrag in het dagelijkse leven. In videobeelden laat hij zien hoe het mechanische contact, de conversatie op internet en de karakteristieke interactie op de sociale snelweg in ons leven in de offline wereld eruit zouden zien.

Verborgen camera

Met een verborgen camera registreert hij hoe mensen met elkaar omgaan op het internet. In de 1.0 wereld ziet 2.0 er inderdaad vreemd uit. De barrières die wij tegenkomen als we elkaar persoonlijk ontmoeten verdwijnen als we elkaar op het internet benaderen. Als wij dergelijke situaties naspelen in het werkelijke leven, ziet dat er heel erg raar uit. Als voorbeelden beeldt hij Ebay, Twitter, Foursquare en Facebook uit. Hilarisch. Voor wie Spaans kan natuurlijk, maar ook als je het geluid weglaat, is de verbeelding komisch.

Zelfcensuur

Niet minder hilarisch is het bericht op Nu.nl, waarin aangekondigd wordt dat Facebook zelfcensuur gaat plegen om een grotere kans te creëren vaste voet te krijgen in dictatoriale landen of landen met een niet-westerse cultuur. Facebook signaleert, dat de openheid van het medium gênant is voor bepaalde landen. Dat is de reden waarom het besloten heeft zichzelf te kuisen.

Sociale netwerken

En dan tot slot de bewering van Rohn Jay Miller: “Stop its not social media its social networks” Sociale Media gaan volgens hem vooral over de media strategie van bedrijven en over marketing, terwijl Sociale Netwerken draaien rond nieuwe sociale organisaties met nieuwe regels voor participatie en engagement. Sociale netwerken, zo meent hij, vormen plekken waar klanten praten over datgene wat hen interesseert en waar bedrijven de mogelijkheid krijgen om mee te luisteren, eraan deel te nemen en uiteindelijk service kunnen bieden.

Ontmoetingsplaatsen

Maar of je het nu hebt over Sociale Media of Sociale Netwerken, zij bestrijken meer dan alleen maar marketing, media strategieën of de fixatie op “klanten”. Zij vormen de nieuwe ontmoetingsplaatsen voor jong en oud, die op zoek gaan naar inderdaad gemeenschappelijke interesses, gemeenschappelijke doeleinden, maar ook naar het aangaan van gesprekken, interactie en naar het vinden van informatie.

Fatsoensregels

Het is een wereld waar de ongeschreven fatsoensregels gelden, zoals ook in het echte leven, ook al gedragen sommigen onder ons zich vrijer omdat de blokkade ontbreekt die je voelt bij persoonlijk contact. Maar ook een wereld, die men via strategieën en regulering aan banden wil leggen of naar de hand wil zetten om te kunnen gebruiken als marketingtool of geregisseerd informatiemiddel.

Reguleringsdrang

Daar word ik nu moe van. Die reguleringsdrang van bedrijven en overheden. Terwijl het zo mooi is, dat er zoveel kan op die Sociale Media of Sociale Netwerken, of hoe je het beestje ook maar wilt noemen. Zijn wij dat stadium nu nog niet voorbij, dat we deze media als bedreiging zien in plaats van een kans om openheid en transparantie te bieden? Hopelijk stel ik nu geen hypothetische vraag en is er een antwoord mogelijk. Voor mij wel, in ieder geval.

Advertenties

One Reply to “Netwerken, sociale media, sociale netwerken, censuur?”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s