Strategieën voor Sociale Media Marketing uit Spanje


Luxe merkartikelenPer toeval struikelde ik in mijn eeuwige zoektocht naar informatie over Sociale Media over twee Spaanstalige artikelen, die mijns inziens elkaar perfect aanvullen. De één belicht een in mijn ogen interessante invalshoek, de ander laat zien hoe de genoemde bedrijven uit het eerste artikel een Sociale Media Marketing strategie zouden kunnen opzetten.

De markt voor luxe artikelen groeit in 2011 naar schatting met 8 procent. Zo laat Silvina Moschino op MarketingNews.es weten. De schrijver baseert zich op een Amerikaans onderzoek van Bain & Company.

Luxe

Het artikel El desafio de las marcas de lujo en los social media gaat in op het gebruik van Sociale Media door bijvoorbeeld merken als Gucci of Dolce & Gabbana. Gucci bijvoorbeeld heeft 4,5 miljoen volgers in het profiel op Facebook. Dolce & Gabbana gebruikt vooral Twitter ter promotie van nieuwe artikelen.

Exclusief

Hoe kunnen de bedrijven die luxe artikelen leveren hun eigen exclusieve karakter behouden en toch niet buiten de groeiende Social Media boot vallen?

Publiek

Op de Sociale Media zijn twee soorten publiek waar rekening mee gehouden kan worden. Ten eerste de fans, die de producten zouden willen kopen en bewonderen, maar normaliter dergelijke producten niet aanschaffen. Verder de gewoonlijke klanten, die hun ervaringen via online contact willen delen, op de hoogte willen blijven van de nieuwtjes, de producten kopen en eenmalige aanbiedingen via de digitale platformen kunnen krijgen.

Merk

De strategie moet dus veelzijdig zijn en de Social Customer Relationship Management (CRM of wel klantrelatiebeheer) platformen combineren. Die op hun beurt de kopers diensten met meerwaarde bieden en via massacommunicatieve acties de positionering en reputatie van het merk verbeteren. Het concept van exclusiviteit behouden en zich onderdompelen in de massa is een uitdaging die de sector van luxe goederen moet aangaan en die zeker plaats biedt aan nieuwe ervaringen binnen de dynamische Sociale Media.

Strategie

Het woord “strategie” is gevallen. Dolores Vela beschrijft in haar artikel Plantilla para una estrategia de Social Media Marketing zo’n strategie. Volgens haar slechts een referentie, waarop je niet kunt bouwen zonder de nodige ervaring en kennis voor het ontwikkelen van een dergelijke businessstrategie.

Tips

De tips in de Slideshare presentatie zijn simpel:

  1. Ken je product en je klant. Klanten zijn tegenwoordig intelligente consumenten, die vertrouwen op blogs en meningen van invloedrijke gebruikers meer dan op reclame of het prestige van het merk.
  2. Zet een aantal belangrijke doelen op:

–          Wat wilt u bereiken met Sociale Media?

  • Positionering (SEO, SEM en SMO)
  • Traffic naar de website
  • Fans, volgers, invloedrijke gebruikers, abonnees, klanten…
  • Hogere verkoopcijfers
  • ROI
  • Andere doelen?

3. Doe onderzoek op Google naar jouw niche op de markt:

–          Wie zijn je concurrenten?

–          Jouw positie op de markt

–          Keywords

–          Longtail: aanbod voor een nichemarkt

–          Online reputatie

–          Marktonderzoek (wereldwijd en lokaal)

4. Luister naar de buzz: gebruik de noodzakelijke middelen om te weten te komen wie wat waar en waarom over jouw bedrijf te zeggen heeft (TweetMeme, Google Alerts, Twitter Search et cetera)

5. Laat je eigen stem horen: nieuwe beroepen op het vlak van Social Media Marketing:

–          Social Media Strateeg

–          Community Manager

–          Content Manager

–          Online Marketingtechneut

6. Maak een lijst van blogs en invloedrijke personen die er voor kunnen zorgen, dat jouw boodschap beter gehoord wordt bij jouw publiek.

7. Plan je strategische acties op de Sociale Snelweg die de meeste impact hebben voor jouw product en dienst

8. Maak een plan of strategie voor de generatie die op zoek gaat naar documentatie

9. Maak promotie via Adwords, Facebook ads, Twitter promoted tweets…

10. Meet altijd de ROI (Return on Investment: de verhouding tussen rendement en investering)

Voor wie er zijn voordeel mee kan doen, goede tips. Voor degenen onder ons die de Spaanse taal meester zijn, klik vooral op de links in dit artikel. Ik heb niet geprobeerd een vertaling te maken van de beide artikelen, maar wel om de essentie van de inhoud weer te geven.

Advertenties

One Reply to “Strategieën voor Sociale Media Marketing uit Spanje”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s