Gelukkige twitteraars en de journalistiek


hashtagWe staan goed gemutst op uit ons bed, zo laat de Volkskrant een paar dagen geleden weten. Twitter bewijst het, zo blijkt uit een studie van sociologen van de Cornell University in Ithaca.

Geheel subjectief gezien lijken de twitteraars voor de onderzoekers “in het weekend blijer” te zijn dan doordeweeks. Ik hoop niet dat zij alleen zijn afgegaan op de vele “Goedemorgen …” meldingen. Maar dat staat natuurlijk niet in het artikel vermeld. Voor dergelijke informatie moet je naar de bron van dit Volkskrantartikel zoeken. En dat is volgens mij USAtoday.com. Daarin staat precies vermeld, waarop de onderzoekers zich gebaseerd hebben.

Googlen
Dan komt bij mij de vraag op: waarom laat de Volkskrant zijn lezers googlen om daar achter te komen? Wat is er gebeurd met de journalistieke integriteit en mentaliteit de lezer te informeren en niet alleen sensationele koppen neer te zetten? Wat is gebeurd met de klassieke journalistieke hamvragen, die in dit artikel ontbreken: wie, wat, waar, hoe en waarom?

Plot What do people do all day (Breakfast)
Plot What do people do all day (Breakfast)

Service
Wie niet weet waar Ithaca ligt, kan gaan googlen, natuurlijk. Wie niet weet wat voor instituut de Cornell University is, kan dat natuurlijk ook doen. Mijn uitgangspunt is misschien te academisch: ik wil graag compleet zijn en de lezer service bieden en ze de informatie bieden die ze nodig hebben. Natuurlijk lukt dat niet altijd, maar een poging daartoe zou toch wel leuk zijn.

Links
Ik gebruik daarvoor de diverse links in dit artikel. Dat is het fijne van de hedendaagse techniek. Vroeger deden we dat met voetnoten. Dan wist je ook niet meteen veel meer, maar kon je in ieder geval de studie opzoeken in bijvoorbeeld de bibliotheek. Nu zoek ik dus op google.

Scott Golder
Scott Golder

Zoekwoorden
Daar vind ik via de zoekwoorden “study twitter happiness scott golder” (informatie die ik uit bovenstaande artikelen gehaald heb) de Huffington Post vermelding. In dat artikel staat een link naar een korte beschrijving van de studie gedaan door Scott Golder en zijn team. Het is een behoorlijk compleet artikel, zoals ik ze graag zie. Wellicht is dit artikel de basis geweest van dat in de Volkskrant?

Opmerkelijk
Op de websitepagina onder de samenvatting van de studie zie ik, dat het onderzoek al in februari dit jaar afgerond is en op 30 augustus 2011 voor publicatie is vrijgegeven. Klaarblijkelijk was dat nog te vroeg in het jaar, want Gregg Miller stuurt via dezelfde website als waarop het onderzoek ter publicatie wordt aangegeven opnieuw een persbericht op 30 september. Daarop reageert de media met de goedgemutste artikelen over Twitter.

Het is grappig en opmerkelijk hoe dat gaat. Maar misschien is het beroepsdeformatie, dat ik dat grappig vind!

Conclusie uit het onderzoek
Hoe dan ook, het onderzoeksteam van Scott Golder heeft meer dan 2 miljoen twitteraars uit 84 landen gevolgd gedurende twee jaar. En uit het onderzoek blijkt, dat de twitteraars relatief het gelukkigst zijn vroeg in de morgen, maar dat hun humeur gedurende dag slechter wordt. Ze zijn echter weer op hun best tegen middernacht.

“Relying on language-monitoring software, they found that people tend to be happiest relatively early in the morning, but that good mood deteriorates as the day continues. The world’s tweeters are then most positive again sometime around midnight.” (Huffington Post)

Bestellen
Voor wie het onderzoek van Scott Golder in handen wil krijgen: het is te bestellen via de website van sciencemag.org.
Een tipje van de sluier over hoe het onderzoek is aangepakt is te vinden op timeu.se.

Advertenties

3 Replies to “Gelukkige twitteraars en de journalistiek”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s