Van Pleio, tot wetenschap, tot Twitterstraattaal


Het is weer een tijd geleden, dat ik wat zinnigs heb kunnen melden over de ontwikkelingen in de sociale media. Trends en infographics zijn er altijd wel te vinden. Maar als je echt iets nieuws wilt melden en je bent zelf geen heuse trendwatcher, dan is moeilijk aan interessante informatie te komen.

Wat mij is opgevallen de laatste weken is het artikel van Davied van Berlo, de drijvende kracht achter Pleio, het social media platform voor ambtenaren en overheden.

Hij schonk aandacht aan 15 social media trends die eventueel in 2012 van belang zouden kunnen zijn binnen de overheid.

1. Open data: gemeenten die hun data open stellen voor burgers en de openbaarheid. Hierover weet van Berlo weinig te melden, behalve dan dat het afwachten is hoe en of de trend zal doorzetten. De eerste aanzet is er in ieder geval.

2. De Cloud: overheden die computercapaciteit uitbesteden en hun servers op internet zetten. De zorg om de privacy van gegevens van burgers weerhoudt veel overheden hier nog van.

3. Internetbeveiliging wordt dan ook steeds belangrijker.

4. Het gebruik van tablets in raadzalen en vergaderruimtes.

5. Meer regels en richtlijnen voor ambtenaren.

6. De ambtenaar als zzp-er.

7. Het Nieuwe Werken en leiderschap.

8. Burgerparticipatie en beleid 2.0.

9. Monitoring.

10. De keuze aan de medewerkers voor het te gebruiken apparatuur voor hun werk.

11. Overheid 3.0?

12. Gamification (spelletjes) voor overheidscampagnes.

13. Cocreatie: over organisatiegrenzen heen samenwerken en vanuit verschillende organisaties bijdragen aan een oplossing. Volgens van Berlo zal pas in 2013 duidelijk worden of dit voet aan de grond gaat krijgen bij de overheid. Pleio is een aanzet daartoe.

14. Stoppen met e-mail.

15. De toekomst ligt volgens van Berlo in mobiele websites (HTML5)

Davied van Berlo besluit zijn stuk met: “..wat zal de trend worden van 2012? Zijn de bezuinigingen een stimulans om de kansen van de overheid 2.0 te benutten of juist een belemmering? Dat wordt de cruciale vraag voor dit jaar. Wat denk jij?”

Een goede vraag, waar ik geen antwoord op heb.

Wetenschap

Spanjaard en strategisch online specialist Oscar del Santo buigt zich over de “wetenschap van de Sociale Media” in zijn artikel “La Nueva Ciencia de los Social Media”. Als voorbeeld haalt hij de ontwikkeling van Facebook aan, waar aanvankelijk niemand enig idee had van hoe de mogelijkheden van dit medium het beste ingezet konden worden voor de marketing. Veel bedrijven hebben uit schade en schande moeten leren hoe ze hun consumenten via Facebook het beste kunnen benaderen.

Hubspot

Volgens Del Santo is Dan Zarella van Hubspot het voorbeeld van dé wetenschapper op het gebied van sociale media. Met zijn achtergrond als webdeveloper en programmeur met een passie voor sociale marketing heeft hij als een van de eersten ons gewezen op:

1. Er zijn momenten op Twitter, dat je, ongeacht je boodschap, meer mensen kunt bereiken dan op andere momenten.

2. De woorden “expert”, “stichter” of “spreker / speaker” leveren meer retweets op dan bijvoorbeeld het woord “goeroe”.

3. Er is een directe relatie tussen de frequentie dat wij elkaar tutoyeren en de verspreiding van een boodschap als viraal bericht, die statistisch en mathematisch te kwantificeren is.

Del Santo hoopt in zijn artikel, dat wetenschappelijk onderzoek de sociale media niet vertroebelt en dat het creatieve en intuïtieve aspect behouden blijft die zo belangrijk zijn voor de ontwikkelingen binnen de nieuwe media. Vooral ook aangezien een groot aantal mensen het bevrijdend vinden zich te bewegen in de sociale media zonder de druk en de beperkingen van technologie, wetenschap en regelgeving hijgend in hun nek te voelen.

Marketing

Neemt niet weg, dat wetenschappelijk onderzoek van nieuwe en sociale media van belang is voor de marketing, die van het begin af aan erop gespitst is de sociale media in te zetten als goedkoop en massamediaal middel om hun klanten te bereiken. Vooralsnog zal de marketing echter vooral steunen op de traditionele middelen, zo meent marketingdirecto.com. Deze spaanstalige portal voor marketing, reclame en media ziet hoe belangrijk feedback is, niet alleen voor intermenselijke communicatie, maar ook voor andere uitingen op creatief vlak en op het vlak van distributie.

Slang

Ter afsluiting wijs ik nog op een artikel, waarin nog eens de terminologie binnen de Twittertaal, de “straattaal” voor Twitter, belicht wordt. Ofwel “slang voor online”, dus. Enjoy!

Advertenties

5 Replies to “Van Pleio, tot wetenschap, tot Twitterstraattaal”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s