Eeuwige discussie: Twitter, Facebook of Googleplus?


Infographic van Sodaheads over Twitter en FacebookDe bekende websites die schrijven over sociale media lopen ervan over. De vraag of de ene netwerksite verdwijnt ten gunste van een andere. Wie zal het winnen? Twitter of Facebook?

Naar mijn mening zinloze discussies. Ik doe er ook aan mee, vrees ik, want enige tijd geleden schreef ik nog twee blogs over of Tumblr een goede vervanging zou zijn voor Twitter, na de overstap van een bekende artiest van het ene fenomeen naar het andere. Zelf ben ik ondertussen van mening, dat elke netwerksite andere functionaliteiten heeft die passen bij verschillende personen. Vergelijk de verschillen met het aangaan van relaties en het zoeken naar een partner: “op elk potje past een deksel” en “ons-kent-ons”.

Facebook

Voor mij werkt Facebook bijvoorbeeld niet echt. Ik heb daar geen “klik” mee. Ik kan de weg niet vinden op de netwerksite. Heb geen idee wat ik er moet doen. Ik probeer Facebook wel te doorgronden, maar ik zie eigenlijk het nut er niet zo van in. Vooral de overkill aan persoonlijke berichten, die niet alleen een tipje van de sluier oplichten van wat er allemaal in iemands’ leven afspeelt, maar vaak ook de meest intieme momenten van mensen blootleggen. Daar heb ik niet zoveel mee. Bovendien staan mij de spelletjes die je er kunt spelen, de reclame die op je afkomt en de berichten over inbreuk op privacy tegen.

Twitter

Twitter is vluchtiger. Ook vaak een overkill aan persoonlijke en intieme berichten, maar de opzet van Twitter is eenvoudiger, gemakkelijker te scannen, waardoor ik gemakkelijk over de voor mij niet zo interessante berichten kan springen en de meer interessante berichten eruit kan pikken.

Googleplus

Googleplus is voor mij nog altijd “nieuw”. Ik verblijf ook te weinig op Googleplus om er veel van af te weten. Wel zie ik, dat Googleplus vergelijkbaar is met Facebook, maar eenvoudiger te benaderen is. Minder overkill aan intieme berichtgeving, meer zakelijk, maar dat kan ook liggen aan de selectie van mensen die ik daar volg. Dat zijn vooral mensen die zakelijk gebruik maken van Googleplus. Bovendien blijft Googleplus volgens mij behoorlijk verschoond van reclame-uitingen. Dat vind ik wel prettig.

DInfographic van Sodaheads over Twitter en Facebookutchcowboys

De website van Dutchcowboys komt met een Infographic over Facebook en Twitter. De infographic is op zijn beurt weer van de opiniewebsite van Sodaheads geplukt.

Grappig is, dat Sodaheads in de tekst schrijft over de teloorgang van Facebook en Apple, terwijl Dutchcowboys de infographic aangrijpt om te schrijven over de vraag of Twitter Facebook ooit zal overschaduwen.

De infographic gaat echter puur en alleen over hoe mensen denken te zullen omgaan met Facebook in de nabije toekomst. Wel verhelderend, maar niet echt illustratief ter ondersteuning van beide bovenstaande discussies.

Discussie

De discussie onder het artikel en de infographic op de website van Dutchcowboys is wel interessant voor een blik op de stand van zaken tussen de zogenaamde wedren tussen Twitter en Facebook. Daar blijkt ook wel, dat de gebruikers kiezen voor het platform dat het meeste aanspreekt. Zo heeft iedereen zijn of haar voorkeur.

Poll

Tot slot. Voor degenen die interesse hebben staat er op de website van Sodaheads een enquête over het gebruik van Facebook.

One Reply to “Eeuwige discussie: Twitter, Facebook of Googleplus?”

Geef een reactie

