Trends in 2013 op het gebied van sociale media


PinterestVanwege drukte heb ik al enige tijd geen onderzoek meer kunnen doen naar de laatste trends in de sociale media. Nu ik weer wat ruimte heb, kijk ik naar Engelstalige, Spaanstalige en Nederlandstalige artikelen over Twitter, Facebook, LinkedIn en Pinterest.

Het laatste fenomeen heb ik onlangs ontdekt. Het vergt nog wat experimenteren, maar het ziet er wel mooi uit.

Visueel
Via een vriendin ontving ik onlangs iets nieuws. Vizify een inzichtelijk curriculum vitae. Vergelijkbaar met Prezi wat betreft het beeldmateriaal dat ingebracht kan worden en het inzoomen op bepaalde onderdelen. Verder werkt het als een mooie presentatie van je educatieve en professionele verleden. Aangezien de sociale media én de mens steeds visueler ingesteld raken, voldoen laatst genoemde applicaties naast Pinterest en Instagram aan de behoefte van de zoekenden en profileerders op het world wide web.

Apps
Bij het lezen van al die artikelen die het hebben over trends in de sociale media kom ik weinig nieuws onder de zon tegen. Het is alsof er geen ontwikkeling is geweest sinds de zomer van 2012! Eva Schouten is één van de weinigen, die iets verrassends te vertellen heeft. Naast de gebruikelijke dingen, zoals dat Nederland topgebruikers zijn van sociale media, of dat alles informatie is of dat Googleplus in opkomst is (al meer dan een jaar lang, ja, inderdaad), werpt Eva Schouten een licht op niche en betaalde kanalen, zoals PathSonar en App.net. Zonder er veel over uit te leggen, overigens, maar wel met een link naar de sites.

Social Media cloudPath brengt informatie, foto’s, muziek en video’s bij elkaar vanaf andere netwerken, zoals Twitter, Facebook en Foursquare. Sonar houdt via een app voor androids, blackberry’s en iOS bij wie je gelijkgestemden en “vrienden” zijn in je naaste omgeving en maakt het mogelijk ook later contact met ze te houden.     App.net is een reclamevrij sociaal netwerk, waar je allerlei apps kunt vinden voor je digitale platform. App.net is een betaalde functionaliteit. Mathew Ingram noemt het een “open ecosysteem voor het social web“.

Spaanstalig
Een aantal Spaanstalige publicaties rept over het Engelstalige rapport van het bureau Nielsen, dat als autoriteit wordt aangevoerd op het gebied van onderzoek naar betaalde advertenties op sociale media. Voor 2013 concludeert het bureau het volgende:

• Adverteerders zien betaalde advertenties op sociale media steeds vaker als een geïntegreerde taktiek en gebruiken sociale media in samenhang met andere online en offline media.

• Betaalde advertenties op sociale media ondersteunen de inspanningen om het merk meer in het voetlicht te zetten (branding). Het liefst willen deze adverteerders op sociale media dezelfde onderzoeken toepassen voor de effectmeting ervan, zoals zij die ook gebruiken voor offline media. Helaas weten maar weinig marketeers zulke effectmetingen op te hoesten.

• Effectmetingen zoals pins, likes en het tellen van het aantal klikken dienen vaak om betaalde advertenties op sociale media te peilen. Vaker kijken adverteerders echter naar verkoopgerelateerde effecten en de toename van bekendheid van een merk als graadmeter voor de inzet van advertenties op sociale media. (ROI)

• Adverteerders twijfelen aan de effectiviteit van betaalde advertenties op sociale media, omdat relevante en universeel toegepaste meetmethoden ontbreken.

Andere, minder marketing gerelateerde, trends zijn al gesignaleerd door Mark de Bruin van Marketingfacts en Adam Vincenzini, hoofd sociale media van het Mango. Mark de Bruin heeft in zijn artikel een groot aantal links verzameld naar artikelen over trends in 2012. Adam Vincenzini deelt met ons zijn presentatie over sociale media, die hij gemaakt heeft voor een lezing aan zijn team van Fairfax Media in Melbourne. Waarbij hij een paar interessante nieuwe ontwikkelingen signaleert.

Social Media trends 2013 Adam Vincenzini

Advertenties

One Reply to “Trends in 2013 op het gebied van sociale media”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s