Cijfers in Social Media land anno 2013 (Duitsland)


Twitter_GWI_2013Mij is gevraagd naar recente cijfers uit het Duitse sociale medialand in navolging van Cijfers in Social Media land van 18 mei 2011. Een verzoek waar ik graag gehoor aan geef.

Zoveel als er toentertijd geschreven werd over sociale media, zo weinig is er nu te vinden. Mijn bronnen van 2011 zijn, bij mijn weten, niet meer met nieuwe informatie gekomen. Vandaar dat ik het nu elders zoek.

Twitter
De ontwikkelingen zijn in Duitsland vooral voor Twitter positief, maar dit sociale netwerk blijft vooralsnog achter bij het gebruik van andere netwerken zoals Facebook of Googleplus. Volgens socialmediastatistik.de maakt in Duitsland vooralsnog slechts 6 procent van de internetgebruikers gebruik van Twitter. Alhoewel de trend steeds meer doorslaat in het voordeel van Twitter. Er wordt namelijk meer over artikelen getwitterd, dan er op Facebook geliked wordt.

Onderzoek Darmstadt
Dit blijkt uit onderzoeken naar het gebruik van sociale netwerk naar aanleiding van publicaties in Duitsland, gedaan door de Technische Universiteit van Darmstadt. Die belichten de aandacht van lezers voor publicaties van bijvoorbeeld Bild, Bunte of Der Spiegel op Twitter, Facebook en Googleplus.

Facebook
Ruim 74 procent van de Duitse internetgebruikers zit op Facebook, laat Matthias M. Pook al in mei 2012 weten. In december 2012 zijn er volgens de cijfers die hij van Socialbakers haalt 25 miljoen Duitse Facebook gebruikers.

socialbakers-netzschnipsel-facebook-dezember

Googleplus
Een goede tweede plek naast Facebook is gereserveerd voor Googleplus, zoals blijkt uit een artikel van Buggisch.wordpress.com. Deze blogger zet echter vraagtekens bij het getal van 4 miljoen gebruikers van Googleplus en gaat ervan uit, dat veel Duitse inschrijvingen op Googleplus draaien rond zogeheten “slapende gebruikers” die niet actief gebruik maken van het medium.

Xing
Een ander groot en typisch Duits netwerk is Xing. Met 6 miljoen gebruikers / inschrijvers een gedegen tegenhanger van het meer internationale netwerk voor professionals, LinkedIn, dat in Duitsland 3 miljoen leden telt.

entwicklung-social-networks-2011-2015

Daling? Stijging?
De cijfers voor sociale media in het algemeen laten in ieder geval een duidelijke stijging in het gebruik ervan zien.

Tenminste, dat is nog steeds mijn conclusie na het lezen van een aantal blogartikelen over sociale media in Duitsland. Selbständig im Netz van Peer Wendiger laat een tegengesteld geluid horen. Volgens deze blogger daalt de deelname van het Duitse internetpubliek op de sociale media!

ivw-visits-social-networks

Ook socialmediastatistik.de geeft aan, dat er minder mensen in Duitsland gebruik maken van sociale media. Belangrijk nieuws waarschijnlijk voor mogelijke adverteerders en marketeers. Xing is wat dat betreft het enige sociale platform waar nog wel een stijging in het aantal gebruikers / inschrijvers genoteerd kan worden.

unternehmen-social-media-2012

Advertenties

One Reply to “Cijfers in Social Media land anno 2013 (Duitsland)”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s