Commerciële inzet van de Hashtag [strategie]


hashtagDutchcowboys.com besteedt aandacht aan de hashtag, die er op Twitter voor zorgt dat onderwerpen gemakkelijk gevonden kunnen worden. Thomas Laperre vraagt zich in het blogartikel af of het niet tijd wordt voor een hashtag strategie.

“Hashtags geven bedrijven en merken kansen om een online conversatie te faciliteren, een domein te claimen en zelfs het gesprek te leiden”, zo schrijft Thomas Laperre van Dutchcowboys. En hij waarschuwt: “Voordat je begint een nieuwe hashtag te gebruiken: onderzoek of deze al niet in gebruik is.”

Zijn tips voor een goede strategie zijn:

  1. Onderzoek of de hashtag die je wilt gebruiken niet al in gebruik is door een ander. Kies een unieke hashtag. Dat voorkomt ruis.
  2. Denk goed na over de hashtag en let op dat die niet op verschillende manieren kan worden opgevat, zoals #susanalbumparty.
  3. Probeer met een hashtag emotie op te roepen of probeer ermee de ander in actie te laten komen.
  4. Wees consequent in het gebruik van je hashtags voor het creëren van discussie en gesprekken over jouw onderwerp.
  5. Zorg dat de hashtags relevant en begrijpelijk zijn
  6. Houd hashtags kort en onderbreek ze niet met spaties

De oorsprong van de hashtag
Marco Derksen van Marketingfacts twittert op 18 oktober 2013:

Was Chris Messina in augustus 2007 de bedenker van de #hashtag? http://t.co/waTYsJvV5C

— Marco Derksen (@marcoderksen) Oktober 18, 2013

Chris Messina stelt in 2007 al voor het hekje te gebruiken om informatie te filteren op Twitter. In 2009 besloot Twitter automatische hyperlinks te plaatsen bij hashtags, zodat ze gemakkelijk vindbaar en te groeperen zijn door er simpelweg op te klikken en een lijst van dezelfde hashtags te creëren.

Commercieel
Hashtags staan volop in de aandacht. Vooral vanwege de mogelijke inzet op commercieel gebied. Op 15 september 2013 publiceert Sangeet Paul Choudary het Engelstalige blog over het winstgevend maken van Sociale Media. Hij ziet kansen voor de hashtag.

Platformen
Wellicht dat de invoering van de hashtag op Facebook daar ook aan kan bijdragen, hoewel de toevoeging vooralsnog geen vruchten afwerpt. Toch ziet Sangeet Paul Choudary kansen voor de hashtag, mits er niet op traditionele, commerciële wijze gedacht wordt. Kruisbestuiving is het toverwoord op de platformen, dat wil zeggen uitwisseling en niet zoals vroeger het eenzijdig zenden vanuit de producent.

Consument
Een platform heeft als voordeel, zo stelt hij, dat consumenten en producenten op gelijke hoogte met elkaar communiceren. Bij de kruisbestuiving op een dergelijk platform (bijvoorbeeld Twitter of Facebook) is het belangrijk, dat zowel consumenten als producenten vrijelijk hun inbreng kunnen geven zonder dat ze in een hokje gedwongen worden.

Vrij
Het vrijlaten en het niet opleggen van vooraf bedachte categorieën bij het maken van hashtags kan zorgen voor een niet mechanische en dus meer natuurlijke clustering van ideeën, onderwerpen en gesprekken vanuit de groep. Daar kunnen verrassende uitkomsten uit voortkomen. Producenten doen hun voordeel op de diverse communities als zij hun oor te luister te leggen en de hints oppikken die de consument in reacties geeft.

Tot slot terugkomend op Thomas Laperre van Dutchcowboys: hij geeft een paar goede voorbeelden van hoe je hashtags commercieel kunt inzetten door ze te verbinden aan een kortingsactie of aan een prijsverlagingsactie. Ook geeft hij een paar tips over handige mogelijkheden om hashtags te volgen op Twitter, Facebook en Googleplus. Een voorbeeld:

Starbucks Treatreceipt
Starbucks zorgde voor aandacht voor de actie “Treat Receipt” met #Treatreceipt op Facebook en Googleplus. Klanten die ’s middags een bon konden laten zien van een aankoop die ochtend, kregen korting.

Voor tips om je bedrijfspagina in de kijker te krijgen, kijk op Frankwatching: 20 tips voor je bedrijfspagina op Facebook.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s