Pinterest. Ook voor zakelijk gebruik!


PinsomniaPinterest is een soort prikbord op internet. Je kunt er afbeeldingen, video’s en artikelen op “pinnen”, net zoals je dat vroeger met een punaise op je prikbord deed. Maar nu dus op een speciale site op internet. En met een iets groter bereik, dan alleen je kantoor of werkkamer…

De verzameling plaatjes vormen zogeheten “moodboards”, overzichten met een emotioneel tintje. Pinterest is openbaar en anderen kunnen reageren op je moodboards en afbeeldingen. Dat doen ze door de moodboards te volgen of op hun eigen moodboards de afbeeldingen, video’s of artikelen te “repinnen”, die zij leuk of interessant vinden.

Interesse
Pinterest geeft op die manier een heel scala aan interessegebieden weer van de individuele pinner en je kunt gelijkgestemden vinden door te zoeken naar plaatjes die jou interesseren en die je eventueel ook wilt plaatsen op je eigen platform.Pinterest infographic ShareThis

Gebruikers
Nederland kent zo’n 200.000 gebruikers van Pinterest en groeit razendsnel. De meeste afbeeldingen hebben te maken met het dagelijkse leven: mode (10 procent), ouderschap (16 procent) of voeding (18 procent).

Zakelijk
Een dergelijk groot platform kan natuurlijk net als Twitter en Facebook gemakkelijk zakelijk ingezet worden. Steeds meer bedrijven vinden dan ook hun weg naar Pinterest. In 500 lettertekens kun je tekst bij de plaatjes zetten. En het is mogelijk door te laten linken naar je website.

Vrouwen
Het zijn hoofdzakelijk vrouwen en moeders, die veel op Pinterest zitten. Op dit moment is 80 procent van de 70 miljoen gebruikers vrouw! Bovendien werkt Pinterest voor veel vrouwen verslavend, zo blijkt uit berichtjes op Twitter en Facebook.

Lauren Bacon beschrijft op Medium.com het belang van Pinterest voor het bedrijfsleven als volgt:

  • Vrouwen controleren over het algemeen tweederde van de aankoopbeslissingen over de hele wereld. Het dus belangrijk vrouwen als doelgroep te zien voor je marketing.
  • Marketing gericht op niches in plaats van de massa is vaak succesvoller, want mensen horen graag bij een groep.
  • Pinterest onderscheidt zich vooral vanwege de gerichtheid op design en visueel kleurrijke plaatjes. Dat maakt dit platform aantrekkelijk om te bezoeken en te gebruiken.

De kracht van de pinnerDoorslaggevend
Als dat al niet voldoende aanleiding is op je aandacht te richten op Pinterest voor marketingmogelijkheden, dan zal het volgende wellicht doorslaggevend kunnen zijn:

  • Dat wat vrouwen delen op hun moodboards op Pinterest, zorgt ervoor dat anderen hun keuze bepalen voor een bepaald merk of voor een leverancier.
  • Volgens de infographic van 42bis.nl komt het aankooppercentage voor mode aangezwengeld door Pinterest op zo’n 32 procent van de totale aankopen. Dat is toch aanzienlijk.
  • Interessant zijn ook de percentages voor de aankoop via Pinterest van huisdecoraties (30 procent) en ambachtgerelateerde items (26 procent).
  • Een groot aantal van de gebruikers van Pinterest is moeder. Dit opent perspectieven voor de markt die zich richt op baby- en kinderspullen.
Advertenties

3 Replies to “Pinterest. Ook voor zakelijk gebruik!”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s