Hé psst, likes kopen?


Likeable via FlickrDe wedren om het aantal “likes” of “ik-vind-leuks” op Facebook is voor mij altijd iets komisch geweest. Net als het aantal “vrienden” of “volgers”. Voor sommige mensen en bedrijven betekent het ontvangen van likes en vrienden echter heel veel. Omdat ik nooit begrepen heb waarom, heb ik besloten er aandacht aan te schenken in deze blog.

Zoals dat bij mij gaat: als ik mij iets afvraag of ik begrijp iets niet, dan onderzoek ik het. Vorig jaar speelde bijvoorbeeld de discussie over Zwarte Piet. Er is daarvoor zelfs een Facebookpagina geopend, zo blijkt. “Binnen 24 uur is het de grootste Nederlandse Facebookpagina ooit geworden: Pietitie”, aldus een artikel van de NOS.

Verrassen
De vragende kop “Meer dan een miljoen likes: wat betekent dat?” belooft meer, dan het artikel aan antwoord biedt. Of het antwoord moet verborgen zitten in de vier filmpjes in het stuk. Er wordt veel meer duidelijk bij het lezen van “Hoe likes, likes blijven: geef je klanten wat ze willen op sociale netwerken” van Richard van Hooijdonck. Hij heeft het over kortingen, aanbiedingen en acties, die bedrijven fans opleveren die ze ook weer moeten vasthouden.

Like it or not

Een relatie vasthouden kan maar op 1 manier, zo meent Van Hooijdonck. “Blijf verrassen!”

Peter Minkjan van Facebook schrijft op Marketingfacts.nl over “De 3 meest effectieve manieren voor meer likes op Facebook”:

  1. Likes koop je gewoon
  2. Geef iPad’s weg
  3. Like, share en spam

Grappig is, dat Peter Minkjan zijn blog gebruikt als reclamemiddel. Hij wil ervoor zorgen, dat de lezers naar het Congres Facebook Marketing zouden komen, dat in juni dit jaar gehouden wordt. Zijn tips zijn dan ook meer bedoeld om de lezers op het verkeerde been te zetten en ze uiteindelijk naar het congres te krijgen.

Betekenis van “likes”
Opvallend is, dat de betekenis van “likes” verdampt, zodra er na een bepaalde actie alleen maar sprake is van “zenden”, “reclame-uitingen” of saaie berichtgeving. Facebookers kunnen hun “vind-ik-leuks” verwijderen of negeren in het vervolg de berichten van het betreffende bedrijf. En dat is op z’n allerminst niet leuk. Sorry voor de flauwe woordspeling.

Tips
Hoe je het leuk houdt voor je fans, volgers of trouwe klanten, daar weet Lianne Soer over te vertellen in haar blog “Stop met platte like, share en win acties! Zo start je succesvolle Facebook acties die wél werken!” Met goede tips voor als je commercieel succes wilt boeken via Facebook.

  • Eerste actie? Ga voor een actie op de tijdlijn!
  • Fans belonen bij een x aantal likes
  • Iets weggeven als je een x aantal likes bereikt
  • Beantwoorden van een (prijs)vraag
  • Fotowedstrijd
  • Analyse van fanpage = ideeën voor acties
  • Promoten van je actie
  • Écht adverteren in het hart van je doelgroep
  • Niet vergeten: taggen van URL’s naar eigen website
  • Aangepaste doelgroep maken op basis van bestaande klanten óf fans van een actie
  • Opgelet: gebruik maximaal 20% tekst voor advertentie in tijdlijn!

Oscar del Santo heeft daar bovendien in zijn blog “Tu coeficiente de ‘Gustabilidad 2.0′.” een goede aanvulling op. Wie graag “geliked” wordt en zich afvraagt hoe dat te bereiken, heeft de grootste slagingskans met… “ser más positivo/a”. Dat wil zeggen: wees positief! Of zoals Oscar del Santo in zijn laatste zin zegt: “Be likeable!”

Googleplus +1Wat op Facebook kan met “liken”, kan op Twitter overigens met “retweeten” en op Googleplus met de +1-knop.

Reclamecode
Maar wat geldt voor zoveel andere dingen, geldt ook hiervoor: met mate! Het is niet voor niets, dat er nu ook al geluiden opkomen over een Reclamecode Social Media. Klaarblijkelijk is die per 1 januari 2014 van kracht gegaan en is er in reclameland heel veel discussie over.Stichting Reclame Code

Ik vind zelf de reclamecodecommissie een mooie instantie. Ook al kan de commissie alleen maar een “welverdiende tik op de vingers geven”. Dan is er toch maar iemand die dat doet. Op Twitter reguleert dat zichzelf, volgens mij. Een simpel #fail kan al genoeg negatieve aandacht aan een bedrijf geven, die als tik op de vingers ervaren kan worden.

Ik ben over zowel #fail als over reclamecode wel te spreken. En nee, het is niet afdoende. Net zoals “opvoeden” vaak niet afdoende is. Net zomin als “heropvoeding”.

Reclamecode voor social media

2 Replies to “Hé psst, likes kopen?”

  1. Ik heb zelf bij meerdere sites likes gekocht om te kijken welke werkte en welke niet. bij vele van de sites had ik dat ik veel likes van nep accounts kreeg en en zelfs bij 2 sites dat ik helemaal geen likes kreeg. Maar bij http://facebookfortuin.nl/ was eigenlijk alles in orde, ik denk 95% waren echte profielen en mensen deelden ook echt berichten en hitte de like button op berichten. super gaaf! het heeft mijn pagina echt een enorme boost gegeven!. dus kijk uit van welke site je je likes koopt! maar zoals je ziet zijn er sites tussen die wel gewoon eerlijk zijn.
    mvg André

    Like

Geef een reactie

