Communicatielandschap in beweging


Mindmap burgemeestersEr is heel wat gaande in het communicatievak. Hoogleraar Communicatiewetenschap, Betteke van Ruler, laat de communicatieadviseurs “scrummen”, de overheid is druk met Pleio en Ambtenaar 2.0, crisiscommunicatie staat steeds weer onder vuur. Veel wijzende vingers naar de sociale media. Want: “Het gaat allemaal zo snel.”

“De samenleving lijkt soms op een groot station zonder dienstregeling. Er zijn tientallen sporen, waarvandaan treinen vertrekken met onbekende bestemming. Waar gaan ze naartoe? Op welke trein zullen we stappen?”, zo begint het rapport Deel je rijk in het voorwoord van Erik den Hoedt, directeur Dienst Publiek en Communicatie van het ministerie van Algemene Zaken.

Het rapport belicht de laatste trends voor overheidscommunicatie.

Samen met de trendkaarten proberen de Voorlichtingsraad en de Dienst Publiek en Communicatie van het ministerie Algemene Zaken een overzicht te geven van maar liefst 37 trends in de samenleving en in het communicatievak over een periode van 2010 tot 2020.

Trendkaart CrowdsourcingAmbtenaar 2.0 schrijft op Pleio in een boekrecensie: “Doe-democratie, massa’s media, factchecking, zelfredzaamheid, andere bestuursstijlen, open data en consuminderen. Een willekeurige greep uit 37 trends in de maatschappij en in het communicatievak die relevant zijn voor de communicatie van(uit) de Rijksoverheid.”

Trends
Hoe dan ook, het rapport draait dus om de paraplu van 7 clusters van trends, waar de bovengenoemde 37 trends zijn ondergebracht:

  1. De terugtredende overheid (meer eigen verantwoordelijkheid).
  2. Van autoriteit naar speler in het netwerk: het debat wordt meer in de media en de publieke ruimte gevoerd.
  3. De transparante overheid: meer openheid, meer openbaar, open data.
  4. Authenticiteit: mensen met een eigen visie en een kloppend en samenhangend verhaal.
  5. De nieuwe betrokkenheid: als overheid kun je je beter aansluiten bij burgerinitiatieven (overheidsparticipatie in plaats van burgerparticipatie).
  6. Aansluiten bij nieuwe kijk op de wereld: sharing, consuminderen, flexibeler werken en actieve ouderen. Vooral het delen van diensten en goederen is een sterke trend.
  7. De crossmediale aanpak van de overheidscommunicatie: luisteren, monitoren, interactie en storytelling.

Het Nederlandse rapport heeft ook gehoor in België: “Dit rapport is inspirerend voor elke professional die met overheidscommunicatie wil inspelen op actuele ontwikkelingen”, aldus de tekst in een uitnodiging voor een workshop over het rapport en de trendkaarten in maart 2014 te Brussel.

Interactie
Van alle overheden zie ik vooral de Politie en Rijkswaterstaat goed aan de weg timmeren op de sociale media. De interactie met de burger verloopt niet altijd even soepel en dat merk je vooral in de crisiscommunicatie. Desondanks denk ik, dat transparantie en het over en weer communiceren tussen burger en overheid aanzienlijk verbeterd is, dankzij de komst van de sociale media.Politie ter plaatse

Privacy
Soms krijg ik echter wel het gevoel een “Peeping Tom” te zijn, als ik zie wat er allemaal openbaar wordt gemaakt. Bij het horen van sirenes van ambulance, brandweer of politie is het zo gemakkelijk om even op Twitter te kijken wat er aan de hand is. Verbazingwekkend is, dat een incident dan met straatnaam, nummering en postcode vermeld staan in de Prio 1 of 2 meldingen. Wat is er eigenlijk nog over van onze zo gewaardeerde privacy?

Elektriciteitscentrale NijmegenRamp
Bij grote rampen is het goed om te weten, dat je beter je ramen en deuren gesloten kunt houden of een bepaalde plek kunt mijden. Het melden via een “alert” per sms, op Twitter of op de traditionele media is natuurlijk een goede zaak. Hoewel een ramp, zoals de brand in de energiecentrale in Nijmegen, op het moment zelf geheel aan mijn partner voorbij is gegaan, die toen nog op één oor lag onder de rookwolken van de centrale. Terwijl ik daarentegen op mijn werk in Utrecht op Twitter keek en wist wat er aan de hand was in de buurt van mijn huis… Ervan uitgaande, dat partnerlief wel wakker zou zijn geworden van de explosie of van de sirenes….Voorpagina rapport Ingrijpende gebeurtenissen

Burgemeesters
Maar dat terzijde. Burgemeesters hebben ondertussen de koppen bij elkaar gestoken en schematisch uitgewerkt wat een goede werkwijze zou kunnen zijn bij rampen en andere incidenten.Mindmap burgemeesters

Ook hebben ze hun ervaringen gebundeld in een boekje geschreven door Wouter de Jong. Het is een openhartig verslag van de ervaringen van burgemeesters en locoburgemeesters met uiteenlopende incidenten met grote impact op de samenleving. Erg boeiend om te lezen.Q-koorts

Is je belangstelling opgewekt? Lees dan meer in de binnenkort verschijnende, volgende blogartikelen:

Brandweer begrafenis

Advertenties

One Reply to “Communicatielandschap in beweging”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s