Online killed de krant?


Oplagen krantenAndreas Vogel en Matthew Gentzkow publiceerden dit jaar rond dezelfde tijd onderzoeken over de vraag of online de nekslag voor de papieren media betekend heeft. Het zijn twee, schijnbaar onafhankelijk van elkaar gedane, onderzoeken. Eentje uit Duitsland en een ander uit de Verenigde Staten. Geen van beiden noemt het onderzoek van de tegenpartij. Of ze kennen het andere onderzoek niet…

De Duitse mediadeskundige Andreas Vogel wijdt 132 pagina’s aan een studie naar de oorzaak van de neergang van de dagbladen in Duitsland: “Talfahrt der Tagespresse: Eine Ursachensuche.” Dat onderzoek heeft hij uitgevoerd in opdracht van de stichting Friedrich-Ebert in Bonn.

De Duitse onderzoeker prof. Dr. Andreas Vogel van het wetenschappelijk instituut voor personderzoek en mediavoorlichting in Keulen ontkracht in zijn onderzoek het vooroordeel, dat de kranten hun lezers verloren hebben door de opkomst van het internet. Het aantal abonnementen, zo blijkt uit zijn onderzoek, daalde namelijk al in de “prehistorie”: voor de opkomst van het internet in de jaren ’80.Cover onderzoek Andreas Vogel

Gentzkow
Prof. Dr. Matthew Gentzkow is onderzoeker bij de Universiteit van Chicago, de Booth School of Business. Op het Duitse, professionele netwerk Xing, het equivalent van LinkedIn, vind ik een opmerking van één van de Xing-leden, die verwijst naar zijn onderzoek. Hij trekt zijn conclusies in “Trading Dollars for Dollars: The Price of Attention Online and Offline”.

Gentzkow vindt, dat er – gezien vanuit het marketingstandpunt – appels met peren vergeleken worden. ”De aanname dat online goedkoper is, komt omdat mensen dingen bij elkaar optellen, die niet met elkaar te vergelijken zijn. Ze vergelijken dus appels met peren.“

Oplagen kranten

Daling
Bij het bekijken van de dalende trend in het aantal krantenabonnees valt op, dat vanaf 1996 tot 2013 de dalende lijn doorzet, die al in de jaren ’80 (nog voor het internettijdperk) is ingezet. Een gegeven, dat ook Gentzkow aankaart in zijn onderzoek. Maar de krantenoplage stijgt in die tijd wel licht boven de trendlijn uit. En dat in een tijd, dat het internet al goed vaste voet in onze maatschappij heeft gekregen. Hoe kan dat?

Teruggang in oplage
In zijn uitspraken is Andreas Vogel daarover voorzichtig. “Hoewel het onderscheid tussen een projectie op de basissituatie in het jaar 1996 en de daadwerkelijke ontwikkeling tot in 2013 slechts met 5 procent afwijkt – wat betekent dat voor de gangbare opinie over de oorzaak van die daling “Internet / Online communicatie”? Want alleen deze 5 procent – die overeenkomt met een negende van de complete teruggang van de oplage tussen 1983 en 2013 – kan de nieuwe digitale concurrentie aangerekend worden.”

Aldus mijn eigen (onprofessionele) vertaling van de originele Duitse tekst op pagina 21 van de studie van Andreas Vogel: “Wenn der Unterschied zwischen einer Projektion auf der Basis der Situation des Jahres 1996 und der tatsächlichen Entwicklung bis in das Jahr 2013 nur um knapp 5 Prozentpunkte abweicht – was bedeutet dies für die gängige Ursachenbehauptung „Internet/ Onlinekommunikation“? Denn nur diese 5 Prozentpunkte – dies entspricht einem Neuntel des gesamten Auflagenrückgangs im Zeitraum 1983 bis 2013 – könnten ja dann der neuen digitalen Konkurrenz zugerechnet werden..” (pagina 21)

Opkomst radio en tv
Gentzkow vergelijkt de teloorgang van het aantal abonnementen met andere periodes, waarin innovaties de samenleving veroveren: de opkomst van radio en die van televisie. En hij stelt, dat het aantal lezers sinds de komst van het internet weliswaar gedaald is, maar al eerder kelderde: “Readership has fallen steadily since the Internet was introduced in the mid-1990s, but it had been falling at almost the same rate since 1980, and the small acceleration of this trend accounts for a drop in readership of only about 10 percent.”

Aandacht en advertentieprijs

Veranderende maatschappij
De kranten hebben verzuimd in te spelen op de veranderende maatschappij wat betreft de samenstelling van gezinnen, de toeloop van migranten uit alle delen van de wereld en een andere verdeling tussen arm en rijk. Zo geeft Persinnovatie.nl aan. Een wijsheid die de blogger van deze site, Pieter Rebel, haalt uit een artikel op Taz.de.

Voor ieder wat wils
Het internet daarentegen komt wél tegemoet aan de verschillende smaken en voorkeuren van een divers publiek. Daar is er voor ieder wat wils te vinden. Zo stelt de Duitse journalistieke website Taz.de. Ook uit de reacties op het artikel van Taz.de blijkt, dat de nieuwsberichten van de diverse kranten uitwisselbaar zijn: iedere krant meldt hetzelfde, gebruikt dezelfde bewoordingen en gaat te weinig de diepte in. Waarom dan nog een krant kopen? Zo vraagt men zich af.

Productdifferentiatie
De statussymbolen van toen, wat de kranten ooit waren, zouden meer moeten experimenteren, aldus Rebel. “Dagbladredacties moeten weer een verzamelpunt van kennis en expertise worden – regionale kranten die als instituut functioneren en centraal staan in de samenleving. Volgens Vogel is productdifferentiatie de laatste kans om de dalende lezersaantallen een halt toe te roepen.”

Conservatief
Wat mij opvalt aan de krantenwereld is het onvermogen snel mee te gaan in de moderne tijd. Het duurde bijna een eeuwigheid, voordat journalisten hun eerste schreden op Twitter of Facebook zetten en meededen aan de discussie op het internet. Het vasthouden aan tradities, het niet mee bewegen met hun lezers en vanuit de hoge ivoren torens het nieuws blijven verkondigen, zijn, volgens mij, mede debet aan het verlies van lezers, abonnees en het daadwerkelijke contact met de buitenwereld. Ze hebben hun monopoliepositie verloren aan de man (en vrouw) van de straat, die nu met gemak voor “journalist” speelt, fotootjes schiet van rampen, gebeurtenissen, evenementen, of misstanden aan het licht brengt via Twitter, Facebook of andere openbare fora.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s