LinkedIn in binnen- en buitenland


Wie LinkedIn alleen nog kent als professioneel netwerk, dat onmisbaar is voor het vinden van een baan, loopt achter. De gebruikers van LinkedIn zoeken op het netwerk ook naar productinformatie, de laatste ontwikkelingen in de techniek of nieuws en trends.Producten op LinkedInLinkedIn eerste keus

LinkedIn in Nederland heeft op dit moment 5 miljoen leden. Nederland schijnt volgens Coolinfographics het meest actieve land te zijn op dit netwerk. Daarvan is 56 procent man en 44 procent vrouw. De meeste inschrijvers zijn actief in de IT, de financiële wereld of in de zorg. Voor zover Nederland.

Productinformatie

Hoe zit dat eigenlijk in de rest van de wereld?

Wereldwijd telt LinkedIn 300 miljoen leden. Het laatst toegetreden land was China met 140 miljoen nieuwe professionele inschrijvingen. De top 5 van landen met de meeste inschrijvingen zijn:

  • De Verenigde Staten met 93 miljoen leden
  • India: 24 miljoen
  • Brazilië: 16 miljoen
  • Groot-Brittannië: 14 miljoen
  • Ook Canada heeft 14 miljoen leden

Turkije, Columbia en Indonesië vertonen de meeste dynamiek op LinkedIn, aldus Jeff Bullas.

Feiten en cijfers van LinkedInKennis delen

Hij legt uit, dat LinkedIn van een stijf platform voor stropdassen veranderd is in een sociaal netwerk. Mede dankzij het bieden van de mogelijkheid aan “influencers” (invloedrijke mensen) – en later ook voor iedereen die dat maar wil – om te bloggen over zijn of haar expertise. Dit trekt nieuwe leden aan, die nieuwsgierig zijn naar de kennis en kunde die geëtaleerd worden op LinkedIn én mensen die graag hun kennis willen delen met anderen.

Spanje

In Spanje schijnt 40 procent van de bevolking op LinkedIn te zitten en dit getal is snel stijgende. Sinds het begin dit jaar is het percentage inschrijvingen met 12 procent verhoogd. De leeftijdsgroep van de Spaanse leden bevindt zich, net als in de rest van de wereld, vooral tussen de 25 en 34 jaar (39 procent).

Werken in het buitenland?

Voor werkzoekenden wellicht nog een paar interessante berichten. Zo schijnt Duitsland een tekort aan medisch personeel te hebben, dat vooral opgevangen wordt dankzij de komst van Griekse artsen. Het blogartikel van Greekreporter vermeldt bovendien, dat er in Duitsland een schrijnend tekort is aan gekwalificeerd personeel in diverse sectoren. Een directeur van LinkedIn is van mening, dat een langdurige trend is ingezet voor het inhuren van personeel in Duitsland vanuit vooral de Zuid-Europese landen: Italië, Griekenland en Spanje.

Verenigde Staten

In de Verenigde Staten hebben LinkedIn en Koru de handen in elkaar geslagen. Koru is een bedrijf, dat zorgt voor het bij elkaar brengen van afgestudeerden en het bedrijfsleven. Klaarblijkelijk hebben beide partijen – gediplomeerde studenten en bedrijven – moeite elkaar te vinden. De samenwerking tussen LinkedIn en Koru zorgt ervoor, dat ze aan elkaar gekoppeld worden en tegelijkertijd biedt Koru per (via LinkedIn aangestelde) afgestudeerde, twee studenten de gelegenheid om te studeren.

Koru is gestart in Seattle en San Francisco en rolt in januari 2015 het programma uit naar Boston. Wellicht is deze samenwerking een goed voorbeeld voor onderwijsinstellingen in Europa?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s