Wat is contentmarketing?


The Big BangEen gepassioneerd betoog van Chris Hanselaar op Marketingfacts.nl over contentmarketing en storytelling zette mij aan uit te zoeken wat contentmarketing eigenlijk is. In marketeerland is het een hot topic, zo blijkt.

Chris Hanselaar is heel duidelijk in zijn blog. Hij baalt van de experimenten van bedrijven en ondernemers, die vaak ondoordacht en voor het leuke effect worden ingezet.

Experimenteren om het experimenteren

“Stop dus met experimenteren om het experimenteren (‘je moet met je tijd meegaan’), maar neem een concreet probleem, waarbij je als logisch uitgangspunt neemt: ‘Waar kunnen ons verhaal of rationele informatie over ons product ervoor zorgen, dat onze klanten makkelijker tot een aanschaf over gaan?’”, aldus de oproep van Hanselaar.

Storytelling

Volgens Hanselaar begrijpen marketingbureaus helemaal niets van storytelling. “Doodzonde, want met echte storytelling ga je naar de oerknal van je bedrijf: waarom het er moest zijn en waarom het geworden is wat ze is (en waarom je klanten daar verschrik-ke-lijk blij mee moeten zijn). Flauwekul-storytelling is een gruwelijke onderschatting van de intelligentie van je klanten en we moeten er acuut mee stoppen”, zo stelt hij.Oerknal

Amazon

Seth Dotterer beschrijft op marketingprofs.com het verschil tussen twee boekverkopers op het internet: Amazon en Hachette. De laatste ken ik niet, dat dan al ten eerste. Dotterer laat zien, waarom volgens hem Amazon meer succes heeft dan Hachette of andere verkoopsites. Amazon biedt namelijk zoveel achtergrondinformatie, licht tipjes van de sluier op door delen van de boeken voor te publiceren op het internet en laat zien wat voor publicaties er nog meer zijn van de betreffende auteur of welke publicaties over hetzelfde thema.

Doelgroepgericht schrijven

Content StrategieContent om de lezers te informeren, je bedrijf te laten leren kennen of om anderen op weg te helpen en hulp te bieden. Dat zijn de elementen, die een website en blogs succesvol maken. Dat is wat John Swiggart op rapidadvance.com ook voorstaat in zijn blog. Zijn eerste simpele feit of advies is eerst te kijken wie je wilt bereiken en hoe je dat het beste kunt doen. Doelgroepgericht schrijven: jongeren houden van snelle en actuele content, terwijl zakelijke professionals relevante informatie zoeken.

Klanten

Lezers trekken voor je website is één ding, aldus Swiggart, maar ze ook echt in klanten laten veranderen is weer een ander ding. Hij adviseert in je blogs te linken naar je producten of je diensten, je E-books of whitepapers en zorg, dat je gegevens kunt verzamelen over je lezers en potentiële klanten.

Leo Bolle van Multiraedt gaat daar wat dieper op in:

  1. Richt je op de “ideale klant”.
  2. Formuleer je boodschap glashelder en begrijpelijk.
  3. Schrijf met in je achterhoofd, dat je tekst zoekmachinevriendelijk moet zijn.
  4. De inhoud is niet alleen behulpzaam en informatief, maar ook interessant.
  5. Probeer je lezer te verleiden klant van je te worden.
  6. Zorg voor oplossingen voor de problemen van de lezer.
  7. Deel!
  • via nieuwsbrieven en promotionele e-mails
  • via de sociale media als Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn en Pinterest
  • met Google adwords als tijdelijke aanjager
  • door een gastblog bij sterke websites
  • in discussiegroepen en forums
  1. De resultaten zijn meetbaar en leveren voordeel op.

Inbound marketing

In zijn studie naar het verschil tussen inbound marketing (een strategie die ervoor zorgt, dat potentiële klanten naar jou toekomen) en contentmarketing, komt Joe Chernov op hubspot.com tot de conclusie, dat: “Content may help fuel your inbound engine, but there are similarly valuable inbound projects – like technical SEO, freemium trials, interactive tools – that may exist outside of the content marketer’s scope.”

Het onderzoek van Chernov, maar ook de discussie onder zijn artikel is interessant en ze bevestigen het standpunt van Chernov: contentmarketing kan niet zonder inbound marketing en andersom. Niet gek, dat Chernov dat zo ziet. “De term “inbound marketing” is bedacht door de oprichters van de Amerikaanse softwareontwikkelaar HubSpot”, zo valt te lezen op Wikipedia. Aha, inbound marketing is het paradepaardje van HubSpot…

Tekstschrijver

Genoeg stof om over na te denken. Als tekstschrijver wordt steeds vaker van mij verwacht, dat ik commercieel ingesteld ben en als een copywriter kan schrijven. Vandaar, dat ik mij verdiep in de materie van de marketing. Hopelijk merken mijn klanten, dat ik mij bepaalde finesses eigen maak.

Passie

Desondanks zie ik mijzelf niet zozeer als copywriter. Het liefste breng ik de passie over van een ondernemer. Ook een manier om lezers te verleiden klant te worden. En in mijn ogen een betere manier, omdat over het algemeen reclame potentiële klanten, en mij bijvoorbeeld, niet echt bereikt. Ik merk aan mijzelf, dat vooral het verhaal achter een product mij interesseert. Het grappige is, dat er reclame op televisie komt, waarvan ik vaak niet weet wat het product is wat er in het spotje verkocht moet worden. Ik neem aan, dat dat de “slechte manier” of in ieder geval een minder effectieve manier is van reclame maken.

Identiteit

Mij trekt vooral “branding” aan, het maken van het merk, het “branden” van de identiteit van een bedrijf of product aan de hand van een verhaal, de geschiedenis of een duidelijke visie. Dus voor wie mij wil inhuren, dat is wat ik probeer te bereiken in mijn werk voor mijn klanten.

One Reply to “Wat is contentmarketing?”

Geef een reactie

