Sociale media in gemeenteland


Digitale kaart twitterende gemeentenDonderdag 23 oktober 2014 is de gemeente Schiedam samen met de Stichting Digitale Overheid de gastheer voor ‘Sociale media en de overheid: de volgende stap!’, op Twitter afgekort tot #SMGOV14. Het evenement zoomt die dag in op overheden en sociale media.

Tweehonderd gemeenteambtenaren frissen hun kennis en vaardigheden op tijdens workshops, verdiepingssessies en masterclasses, die op donderdag 23 oktober gehouden worden in het Theater aan de Schie in Schiedam. De sociale media zijn niet alleen in onze samenleving “hot”, maar ook in gemeenteland.

Sociale gemeenten van David KokSociaal Kapitaal

In 2012 schreef David Kok “Sociaal Kapitaal”, nadat hij in september 2011 het onderzoek “Alleen aanwezig zijn op social media is niet genoeg” heeft uitgebracht. Op dat moment staan de gemeenten wat betreft het gebruik van sociale media nog in de kinderschoenen.

Informatie op maat

Onlangs bracht de Rijksoverheid het rapport “Informatie op maat” uit. De introductie van het bericht op de website luidt: “Hoe kan de overheid haar informatievoorziening zo aanpassen dat deze aansluit bij de individuele informatiewens van mensen?” Klaarblijkelijk worstelt de overheid nog steeds met het vraagstuk hoe de burger het beste te bereiken is.

Digitale Dialoog van David KokTwitter

David Kok twittert over dit rapport: “Goed rapport Informatie op maat #rijksoverheidnl http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2014/10/21/informatie-op-maat.html … … hebben alleen mijn onderzoeken gemist 🙂 #digitaledialoog.”

Onderzoeken en publicaties

Kok is verbonden aan de Socialmediameetlat en werkt sinds 2012 samen met HowAboutYou aan onderzoeken en publicaties over nieuwe media en de overheid. “Dankzij deze samenwerking hebben we de onderzoeken kunnen uitbreiden met een kwantitatief deel: de inhoudelijke analyse van tweets via de webcaretool OBI4WAN. HowAboutYou helpt de publieke sector met de inzet van sociale media. Van buurt tot gemeente, van waterschap tot ministerie. En van evenement tot opsporing, van participatie tot cocreatie en van reputatie-incident tot crisis”, aldus Kok op zijn website.

Samenwerking

Kok heeft in samenwerking met HowAboutYou de laatste jaren een aantal publicaties geproduceerd, dat zich richt op de overheid en diens digitale aanwezigheid in de sociale media. Dit zijn de titels:

Ontwikkelkansen

Op Frankwatching.com schrijven Ewoud de Voogd en Coen Goëbel van HowAboutYou: “De publicatie Sociale Gemeenten 2013 en het onderliggende onderzoek van GemeenteBuzz leerden ons dat gemeenten online media stevig omarmen.”

Inhaalslag noodzakelijk

Toch zet, volgens De Voogd en Goëbel, slechts 20 procent van de 400 gemeenten online media structureel in en stellen de twee heren, dat er voor de overige 80 procent “voldoende ontwikkelkansen” liggen. Positief, maar er hangt een ‘maar’ aan. De ontwikkelingen gaan snel en er zijn een aantal zaken, waarom het van groot belang is, dat de overheid een inhaalslag gaat maken:

  • de druk op middelen groeit
  • gemeenten willen nu écht van buiten naar binnen opereren. (Dat blijkt ook uit de oproep van communicatieprofessionals Renate Verloop en Marije van den Berg in hun blog ‘Van monitoren naar anders handelen’: “We roepen in het communicatievak al heel lang dat communicatieprofessionals ‘de buitenwereld binnen brengen’. Het is tijd dat ook echt te gaan doen en niet langer op een vrijblijvende manier.”)
  • mede door de invloed van sociale media kunnen burgers en belanghebbenden zich inzetten voor de samenleving (ze zijn altijd online, gebruiken mobiele communicatiemiddelen, zijn gewend aan het delen van hun meningen en ervaringen, zijn ondertussen gewend aan crowdsourcing en cocreatie)
  • de rijksoverheid ziet in de participatiesamenleving en de zelfredzaamheid een belangrijk middel ter compensatie van een terugtrekkende overheid

Fasen

De Voogd en Goëbel beschrijven hoe David Kok in zijn laatste onderzoek verschillende fasen schetst, waarin de diverse gemeenten zich bevinden in de mate van gebruik van sociale media. “De drie ontwikkelingen die de komende jaren actueel zijn bij gemeenten en die we in een model willen vangen, zijn de inzet van sociale media, de voorbereiding op de participatiesamenleving en de bijbehorende taakvolwassenheid van de gemeentelijke organisatie”, aldus De Voogd en Goëbel.

Fasen gebruik sociale media gemeenten

In de hoop, dat gemeenten uit het verhaal van David Kok kunnen herkennen in welk stadium zij zich bevinden, denken De Voogd en Goëbel, dat die herkenning gemeenten kan motiveren verdere stappen te zetten.

Interactiviteit

In een, samen met David Kok geschreven, blog op Frankwatching.com “Gemeenten en social media in 2014: van claxonneren naar converseren” concluderen de drie onderzoekers, dat de interactiviteit van de gemeenten op de sociale media toeneemt. “Gemeenten zien de kansen van social media en voelen de noodzaak voor een diepere inbedding in de organisatie. Ook experimenteren zij al met omgevingsanalyses op beleidsthema’s, hoewel de duiding daarvan nog extra aandacht vraagt”, aldus de drie heren.

Juichende conclusies, hoewel de gemeenten nog een lange weg hebben te gaan. Dat vinden de gemeenten zelf ook, aldus Kok, De Voogd en Goëbel.

Terughoudendheid

Ellen Elsenhorst meent één van de drempels voor gemeenten ontdekt te hebben. Zij interviewt op communicatieonline.nl David Kok en Niels Loeffen. De laatste is projectleider bij GemeenteBuzz en hij beweert het volgende: “Juist het middenmanagement en de proceseigenaren hebben er weinig affiniteit mee [met sociale media, red.], geven er geen prioriteit aan of kunnen het er gewoonweg niet bij hebben.”

Management

Ellen Elsenhorst concludeert naar aanleiding van een opmerking van David Kok, dat de inzet van sociale media grotendeels nog in handen ligt van de afdelingen communicatie en bij sommige gemeenten bij het Klant Contact Centrum: “De integratie van sociale media binnen de organisatie is […] de grootste opgave voor de komende jaren. Dit komt mede door de grote terughoudendheid van het management om zich in te zetten voor en op sociale media.”

Via deze links meer informatie over dit onderwerp:

 

Infographic sociale media en gemeenten

Advertenties

2 Replies to “Sociale media in gemeenteland”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s