“Nieuwe” overheidscommunicatie in België


België staat De converserende overheidvolgens de vereniging voor overheidscommunicatie, Kortom, op het punt een geheel nieuwe vorm van overheidscommunicatie uit te rollen. Wat verandert er?

Op maandag 17 november 2014 kreeg de Belgische overheidscommunicatie een nieuwe start tijdens het congres De Converserende Overheid in het Vlaams Parlement.

Boek

De vereniging voor overheidscommunicatie, Kortom, lanceerde op dezelfde dag het boek De Converserende Overheid (LannooCampus): het begin van een nieuwe overheidscommunicatie.

Die nieuwe overheidscommunicatie bestaat volgens de 9 auteurs uit de 5 C’s:

  • Customer experience: tevreden mensen na contact met je organisatie.

=> Die klantenervaring kan een converserende overheid managen.

  • Conversatie: een converserende overheid luistert. Meer nog, ze neemt actief deel aan het gesprek, zowel online als offline.

=> Met gebruikers én medewerkers

  • Content: conversatie veronderstelt conversatiewaardige inhoud

=> belang van nuttige info, met een minimum aan drempels

  • Collaboratie: een converserende overheid betrekt communities en netwerken

=> overheid werkt met hen samen

  • Context: Overheid heeft eigen context, maar ook gebruikers hebben eigen context.

=> die context gebruiken om haar gebruiker te leren kennen

Casussen

Als voorbeelden dienen onder andere de website Antwerpen.be en de online en offline dienstverlening in Groningen. “Converseren wordt de nieuwe communicatiestijl”, zo meent Kortom. Bekijk de presentaties van deze twee steden via de links onder het kopje downloads hieronder.

antwerpen.be

Verwachtingen

De communicatieprofessional is een verbinder en een regisseur. Van hem of haar wordt het volgende verwacht:

  • Begeleiden en adviseren van mensen in hun communicatie naar anderen (luisteren!)
  • Overtuigen en beïnvloeden van anderen
  • Luisteren naar de omgeving en de dialoog aangaan met de doelgroepen

Nieuw?

Het zal wel aan mij liggen, maar dit klinkt mij bekend in de oren. Bij de communicatieafdeling van Rijkswaterstaat in Nederland stond communicatie in 2006 al in het teken van verbinden. Van communicatieadviseurs werd toen al verwacht de rol van regisseur in te nemen. Wat is er nieuw aan deze communicatiestijl? Of ben ik nu te kritisch? Alhoewel ik mij wel kan voorstellen, dat deze communicatiestijl vanuit de hogere overheden pas nu doorsijpelt naar de gemeentelijke niveaus en daarmee doordringt naar onze zuiderburen. Wellicht een vraag, die reacties op deze blog oproept?

Downloads

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s