Marketing en sociale media in 2015


infografia-tendencias-1024x767Wie een eigen bedrijf heeft weet ondertussen, dat de sociale media tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de marketing vormen. Het is dus goed te weten, wat er allemaal speelt op dat gebied en wat ons te wachten staat. Wat is belangrijk? En wat verwachten de professionele marketeers van 2015?

Sandra Bortolotti, journalist, afgestudeerd aan de universiteit van Barcelona, werpt haar licht op ontwikkelingen in de sociale media vanuit een Spaans (of Catalaans?) standpunt.

  1. Nieuw privacybeleid van sociale netwerken: Bortolotti meent, dat sociale netwerken en de gebruikers daarvan de komende tijd moeten uitmaken wat de prijs is voor het behoud van privacy.
  2. Video en micro-video: Bortolotti wijst op de toename in videobeelden op tablets, mobiele telefoons en pc’s. Een ontwikkeling die in het oog gehouden moet worden, gezien de populariteit van bewegend beeld.
  3. Webprogrammeurs, je beste vrienden: Bortolotti voorziet de integratie van vooral de afdelingen marketing en verkoop met de afdelingen van webprogrammeurs en webdesigners. Omdat, volgens haar, het bijhouden van websites wat betreft aanbiedingen, producten, prijzen et cetera, steeds belangrijker wordt voor de bedrijfsvoering.
  4. Marketeers met een graad in psychologie: motivatie, gedrag en karakteristieken van klanten bepalen de verkoopstrategie van bedrijven. Professionals met kennis van de psychologie worden daarom, volgens Bortolotti, steeds belangrijker voor de marketingafdelingen en de optimalisatie van het marketingproces.
  5. Menselijke communicatie en het crisisplan: Leiders en woordvoerders nemen de plaats in van de algemene corporate communicatie en zijn het gezicht van het bedrijf met alle menselijke en kwetsbare aspecten. Aan de andere kant bereiden bedrijven zich gedegen voor met een goed communicatieplan voor het geval van een crisis. (bij negatief nieuws, geruchten die ontkracht moeten worden, foutieve berichtgeving)

Digitale marketing trends“De enige constante is verandering”, aldus Lee Odden van Digital Marketing op de site toprankblog.com. Hij vroeg 21 marketeers van grote merken naar hun voorspelling voor 2015. Een greep uit wat daaruit kwam:

  1. Meer relevantie en inspiratie via blogposts met content waar klanten dankbaar voor zullen zijn.
  2. Weloverwogen schrijven wordt steeds belangrijker. “Good writing is like an iceberg – use your best words to convey depth under the surface”, aldus Ann Handley van Marketing Profs.
  3. “Alomvertegenwoordiging via goede content”, dat is volgens Jay Bear één van de doelstellingen van de marketeer in 2015.
  4. Mark Schaeffer gooit het op “augmented reality” en draagbare technologie.
  5. Pam Didner van Intel Corporation voorspelt, dat de marketeer “back to basics”zal gaan om uit te kunnen maken welk kanaal zich het beste leent om het juiste publiek te benaderen. Daarnaast maakt de marketeer volgens haar meer gebruik van meerdere, gefragmenteerde promotiekanalen.
  6. Mike Stelzner van Social Media Examiner laat weten, dat de marketeer die vooral wil verkopen weinig kans maakt in 2015. Klantvragen beantwoorden, waardevolle informatie verstrekken en echt medeleven zijn de belangrijkste manieren om klanten te binden.
  7. Brian Solis van de Altimeter Group voorziet, dat steeds meer groepen mensen rond tafel zullen gaan om te leren hoe ze kunnen samenwerken via beeldschermen, kanalen en hoe ze ervaringen kunnen uitwisselen met klanten die zich in welke levenscyclus dan ook bevinden.
  8. John Jantsch zegt: “Digital storytelling”.
  9. Marketeers die echt de verbinding met hun klanten kunnen aangaan, zullen als winnaars eindigen.
  10. Video, film, humor en menselijkheid.
  11. Visuele storytelling

Op het moment, dat de marketeers (21 in totaal) in herhaling begonnen te vervallen, ben ik gestopt met noteren en vertalen. De reacties onder het artikel zijn verhelderend en vullen het artikel goed aan. Wat dat betreft verwijs ik graag naar het Engelstalige originele artikel op toprank.com.

Roberto Garcia heeft een heel andere opsomming op contunegocio.es. Zijn rijtje laat de ontwikkelingen zien, die ook in de Engelstalige blogs met voorspellingen terug komen.

  1. De opkomst van Ello, als alternatieve, “niet-commerciële” tegenhanger van Facebook
  2. Oudere gebruikers op Facebook, vanwege de uittocht van jongeren en duurdere reclame op Facebook
  3. Meer mogelijkheden voor promotie op Twitter
  4. Googleplus krijgt minder invloed, omdat het niet meer lijkt te bieden dan andere sociale netwerken
  5. Instagram voor marketing met beeldmateriaal
  6. LinkedIn wordt steeds lucratiever voor promotie van je bedrijf

 

Advertenties

One Reply to “Marketing en sociale media in 2015”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s