Social Media trends in Centraal Amerika en de Cariben


7 trends in de sociale media van 2015 in Centraal Amerika en de CaribenVoor de ondernemers die internationaal zaken willen doen, is het goed te weten hoe hun handelspartners sociale media gebruiken en welke kanalen de meest gebruikte zijn. Dat kan verschillen van land tot land. Hieronder een klein onderzoek.

Rodolfo Salazar beschrijft op Slideshare de trends in Centraal Amerika en de Cariben.

Guatemala

Het gebruik van de sociale media in Guatemala blijft groeien, mede dankzij de telefoonbedrijven die hun best doen via intelligente, mobiele telefoons het gebruik van het internet te faciliteren. Googleplus laat in dit land de grootste groei zien. Bedrijven maken grootscheeps gebruik van LinkedIn om personeel te zoeken. Gedurende de verkiezingen is een duidelijke toename te zien van digitale boodschappen, het gebruik van sociale media, webpagina’s en ontwikkelingstechnologie om meer mensen te kunnen bereiken met de boodschappen van de verkiezingskandidaten en om de publieke opinie te beïnvloeden.

El Salvador

Google is voor de gebruikers in El Salvador dé plek voor alle antwoorden op alle vragen. Facebook is de brenger van het belangrijke nieuws. YouTube is er voor het vermaak. Twitter geeft direct toegang tot de publieke opinie en beïnvloedt die tegelijkertijd. Bedrijven zijn alom vertegenwoordigd op de sociale media: op Google Search en Display, Facebook en Youtube. Op straat lopen mensen met goedkope prepaid mobiele telefoons met een saldo voor internet toegang. El Salvador is klaar voor digitale marketing! “Real Time Marketing” is het toverwoord voor de marketingafdelingen van ondernemingen en bedrijven. Mond-tot-mond reclame via internet en de sociale media wordt steeds belangrijker.

Honduras

Facebook staat op nummer 1 in het lijstje van het gebruik van de sociale media. In Honduras willen mensen meer video, meer interactie in IRL, meer echt contact. Instagram begint op te komen. Ook hier zijn de regels dezelfde: persoonlijk contact, interactie, informatie. Bedrijven moeten beseffen, dat de traditionele manier van verkopen zich verplaatst naar het internet, de smartphone, de tablet, de computer. Honduras kent meer mobiele telefoons dan er mensen leven. YouTube viert hoogtij en wordt gebruikt als toeristische gids, keukenprins, eerste levensbehoefte op het vlak van vermaak.

Nicaragua

Apps voor het versturen en ontvangen van berichten zijn “booming” in Nicaragua: Whatsapp, Line, Telegram, Facebook Messenger en hun soortgenoten. De groepen op WhatsApp (of andere aanbieders) zijn de nieuwe nieuwsvoorziening tussen degenen die gebruik maken van deze apps. De kleine en middelgrote bedrijven investeren meer en meer in Facebook en Google.

Costa Rica

Facebook is leidend in Costa Rica, mede dankzij de aankoop van WhatsApp. Vine wordt gebruikt voor tijdverdrijf en sportieve informatie. Snapchat is de favoriete App voor de jonge generatie van dit millenium. LinkedIn is het medium voor de professionals. Twitter blijft vreemd genoeg onder de maat. Flipboard is mogelijk een groeiend medium voor experts, die hun berichten willen filteren. “Storytelling content marketing” is mogelijk de grote aanjager voor merkbekendheid en wellicht een bron van inkomsten, vooral op het vlak van audiovisuele inhoud.

Zuid-Amerika

Panama

Facebook blijft een belangrijke database voor de gebruikers. Twitter blijft functioneren als directe informatiebron. Instagram verbeterde en vergrootte het aantal gebruikers in het land. Snapchat, nadat het aanvankelijk alleen een trend was onder de generatie van dit millennium, ontpopte zich als perfect middel voor storytelling. Bedrijven in Panama hebben door schade en schande gemerkt, dat ze niet afhankelijk moeten zijn van de sociale media. Dat bleek wel na de vreselijke val van Facebook. Bedrijven richten zich meer op een gedegen marketingstrategie: functionele en strategische websites ontwikkelen, applicaties toepassen, niet alleen omdat het mode is, maar omdat ze nodig zijn, de verbetering van de zoekmachinevriendelijkheid (SEO), persoonlijke e-mail marketing en branding via de sociale media. Instagram is een goede vervanging van Facebook.

Dominicaanse republiek

Steeds meer mensen zitten op het internet via hun smartphones.

Conclusie

Maar liefst 75% van de content die via smartphones gezien en gelezen wordt, komt via Apps naar de gebruikers. YouTube, Instagram, Snapchat, Tinder, Google+, Pinterest, et cetera zijn een paar voorbeelden van de nieuwe sociale media die populair zijn geworden in Centraal Amerika en de Cariben. Inbound Marketing en zoekmachinevriendelijkheid (SEO) winnen aan populariteit. Ze zorgen voor meer conversie. Sociale media zijn praktisch altijd aanwezig in de communicatieplannen van nu. Streaming Online, Vine, YouTube en Netflix hebben vaste voet aan de grond gekregen. Facebook is niet meer de grootste speler. De aandacht verschuift naar andere kanalen, omdat Facebook minder populair is geworden. Die kanalen zijn bijvoorbeeld Instagram en Snapchat.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s