Evolutie in webdesign


VoorbeeldsiteHet zal de doorgewinterde internetsurfer wel al opgevallen zijn, dat websites er de laatste tijd anders uitzien dan voorheen. Grote foto’s bovenaan de sites, scrollend naar beneden kom je iedere keer weer nieuwe pagina’s tegen. Sommige websites hebben zelfs de opbouw van het nieuwe Windows geadopteerd. Er is heel wat gaande in de vormgeving van websites.

Veel van dit soort vormgeving zorgt voor uniformiteit in het uiterlijk van websites. Het onderscheidend vermogen is daardoor ver te zoeken en websites beginnen steeds meer op elkaar te lijken. Dat vindt in ieder geval Zack Rutherford, zoals blijkt uit zijn artikel op de designwebsite van Awwwards: “7 Overused Design Trends in 2014”.

Hij signaleert:

      1. Diashows (sliders of slideshows): Ze zijn een goede manier om ruimte te besparen, maar zodra de nieuwigheid eraf is, zijn ze saai en voegen ze niets toe aan een website. Zo meent Zack Rutherford.
      2. Foto’s over de hele breedte en hoogte van het beeldscherm: “Splashy, flashy, and full screen”, zo beschrijft Rutherford. Mooi, inderdaad, maar voordat je het weet heeft iedereen zo’n website en gaat het ten koste van je eigenheid en onderscheidend vermogen.
      3. Saaie lettertypes: een wijsheid die Rutherford haalt van de site website.com. Die beweert, dat een lettertype zich in de hersenen van de lezer kan boren en zo jouw merk het beste aan de man kan brengen. Lettertypes gaan hand in hand met de vormgeving en zorgen ervoor, dat de lezer niet moe wordt van het lezen.
      4. Parallaxwebsites (animatietechniek): een hype uit 2013, begrijp ik uit de uitleg van Frankwatching-blogger Joris van Gurp. Rutherford noemt ze een belediging aan het adres van de intelligentie van de lezer en signaleert bovendien, dat er maar weinig parallaxsites zijn die goed gemaakt zijn en goed werken. Van Gurp geeft, voor mij althans, het meest doorslaggevende argument om dergelijke sites niet te maken: ze zijn niet zoekmachinevriendelijk. Iets wat ik eerder ook al ergens gelezen heb over fotosliders, overigens.
      5. Responsive Websites across all Devices (RWD): Rutherford is van mening, dat RWD vaak doorslaat bij webdesigners. De meeste apparaten, mobiele telefoons en dergelijke zouden vaak zelf al de techniek in zich hebben om websites aan te passen aan het beeldscherm. Mijn kanttekening: hoe komt het dan, dat ik toch nog vaak sites tegenkom op mijn smartphone die zich niet aanpassen aan het kleinere scherm?
      6. Stockfoto’s: tsja, het aloude probleem: die foto’s die je vagelijk bekend voorkomen of allemaal wel op elkaar lijken. Waar heb ik die foto eerder gezien? Oh ja, de beeldbank. Ik geef mijn klanten altijd het advies zelf op pad te gaan en foto’s te maken met of een goede camera of gewoon met je mobiele telefoon. Authentieke foto’s van je werk, je werkwijze of van de producten die je aanbiedt, werken altijd beter dan het beeldmateriaal uit een beeldbank.Stockfotos
      7. Langzaam opstartende websites. Daar valt niet veel over te zeggen, hoewel Rutherford de kans grijpt om uitgebreid zijn gal erover te spuien. “Irritant”, is kort gezegd hét woord, dat past bij “langzaam opstartende websites”.

Hoe het niet moet

Tim Frick weet in zijn blog op mightybites.com ook precies wat je niet moet doen op je website. Hij baseert zich daarbij op het blog van Amber Leigh Turner op thenextweb.com. In beide blogs herkennen we in grote lijnen de bovenstaande punten van Rutherford. Eric van den Berg doet het nog eens dunnetjes over, maar dan in leesbaar Nederlands, voor de niet-anglofielen onder ons wellicht een uitkomst.

Hoe het wel moet?

Nu hebben we gehoord wat we niet moeten doen bij het maken van een website. Er zijn ook nog mensen, die schrijven hoe het anders kan. Of toch niet? Nee, dat blijft klaarblijkelijk een groot mysterie. Ook de andere blogs, die ik gevonden heb over dit onderwerp schrijven vooral over hoe het niet moet. Hierbij het lijstje van die andere blogs. Wellicht dat het helpt het antwoord op de vraag te vinden …

Mocht iemand weten hoe het wel moet, nodig ik die persoon graag uit een reactie te geven op dit blog.

Sliders

Advertenties

5 Replies to “Evolutie in webdesign”

  1. Hallo Maureen,

    Trends in webdesign komen en gaan.
    Het is net als de brillenmode: wat we 2 jaar geleden nog lelijk vonden, is nu super modern (en andersom natuurlijk!).

    Een goede website moet volgens mij dan ook voldoen aan het verwachtingspatroon van de bezoeker.
    En dat verwachtingspatroon groeit mee met de (mode)trends.

    Als je een heel afwijkende site hebt (met een creatief, origineel design), dan vindt de bezoeker daar niet blindelings zijn weg en haakt af.
    Mensen hebben geen geduld om te zoeken.

    Natuurlijk wil iedereen zich met zijn website onderscheiden, maar volgens mij is er niets mis met het volgen van de trends.
    Dat geeft de bezoeker een vertrouwd gevoel en dat is toch wat je wilt: dat ze blijven hangen.

    Binnen de trends is het vervolgens heel goed mogelijk om je eigen gezicht te laten zien. Kies iets wat bij jou past en wat overeenkomt met wat jij als bedrijf wilt uitstralen.
    Dan trek je vanzelf het publiek dat zich daarmee verbonden voelt.

    Veel succes!
    Leonie Bruning
    BGE Business Training – http://www.bge.nl

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s