Sociale media in gemeenteland deel 2


Amsterdam Amsterdammer Social MediaHet was een tijdje stil geweest rond gemeenten en hun gebruik van sociale media om de burger te kunnen bereiken. In november schreef ik daarover nog de blog “Sociale media in gemeenteland”.

Het is lang genoeg stil geweest, volgens mij. Want opeens duiken er her en der weer artikelen op over dit onderwerp.

Binnenlands Bestuur

Sjoerd Hartholt kopt in Binnenlands Bestuur, het vakblad voor lokaal bestuur op provinciaal en gemeentelijk niveau: Gemeente laat kansen sociale media onbenut. Volgens Hartholt blijkt dat uit onderzoek van de gemeente Nijmegen. Helaas kan ik het bewuste onderzoek niet op internet vinden, noch geeft het artikel van Hartholt een link naar het onderzoek.

Traditionele media

Volgens Hartholt blijven de traditionele media de belangrijkste bron van informatie over het gemeentelijke beleid van Nijmegen voor de Nijmegenaren. Jongeren tussen de 18 en 35 jaar vinden Facebook de belangrijkste bron van informatie over de Waalstad.

Interactief contact

De gemeente Amsterdam heeft als eerste gemeente een model gelanceerd om het social media gebruik te meten in de stad. Volgens Hartholt is daaruit de volgende conclusie al voortgekomen: “Amsterdams onderzoek maakt ondertussen duidelijk dat bewoners interactief contact erg op prijs stellen.” Daarvan vind ik op Twitter bijgaande infographic.Amsterdam Amsterdammer Social Media

Twitter en Facebook

Twitter en Facebook zijn de belangrijkste social media kanalen waar Nederlandse gemeenten hun burgers op de hoogte proberen te houden, zo blijkt uit de publicatie van socialmediaschool.be “Webcare via sociale media bij gemeenten”.

Kosten van webcare

Deze Belgische site baseert zich op een artikel van ingovernment.nl “Wat zijn de kosten en de baten van webcare bij gemeenten?” Webcare is vooralsnog duurder dan telefoneren of via de website vragen beantwoorden, zo blijkt uit het kostenplaatje.

Het onderzoek naar webcare bij gemeenten is gedaan door WEgovernment en gepubliceerd bij de King gemeenten. Wie geïnteresseerd is in de details kan het rapport hier vinden.

WhatsApp

De ontwikkelingen zijn in ieder geval op gang gekomen. Op Twitter tweet NOS op 3 onlangs nog dit bericht:

Mail

Alle sociale media ten spijt, de burger verkiest e-mail nog altijd boven Twitter of Facebook als er vragen zijn over de gemeente. “Social media worden steeds populairder en ook gemeentes maken er in hun communicatie met burgers steeds vaker gebruik van. De gemeente Bellingwedde tweet, Den Haag gebruikt YouTube, Goes visualiseert hun boodschap via Pinterest, en de gemeente Rotterdam deelt content via Slideshare. Burgers verkiezen echter nog altijd communicatie via traditionele kanalen als e-mail en nieuwsbrieven, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Necker van Naem.”Favoriete communicatiekanalen voor burgers

Consultancy.nl verwijst daarmee naar het onderzoek van adviseur Peter Joosten die in de uitgave Digitale Dialoog van David Kok zijn bijdrage heeft geleverd.

Conclusie

De communicatie met de burger verloopt via de sociale media nog moeizaam. De keuze voor het juiste sociale media kanaal is nog altijd divers. Gemeenten zijn nog zoekende naar hoe zij hun mensen het beste kunnen bereiken. Of de gemeenten zijn er nog niet aan toe, of de burger wil er nog niet aan. Nieuwsbrieven blijven nog altijd het beste middel om het publiek te bereiken.

Advertenties

2 Replies to “Sociale media in gemeenteland deel 2”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s