De betekenis van accountability


Een woord dat geregeld opduikt in de communicatiewereld is “accountability”. Vrij vertaald:  “verantwoordelijkheid” of “aansprakelijkheid”. Deze communicatieterm is steeds vaker belangrijk voor de onderbouwing van het voortbestaan van communicatieafdelingen. Die proberen zich dan ook te verantwoorden met harde cijfers en argumenten.

Onlangs ontdekte ik een voor mij nieuwe website, communicatierijk.nl, gevuld met een schat aan informatie over overheidscommunicatie. Communicatierijk is een kennisbank voor rijksambtenaren. Er is een openbaar gedeelte en een gedeelte waar je kunt inloggen, mits je een e-mailadres hebt bij de rijksoverheid.

“Accountability is het verantwoording afleggen in termen van meetbare resultaten”, aldus Communicatierijk, de kennisbank voor rijksambtenaren en overheidscommunicatie.

Communicatieonderzoek

Accountability draait volgens Communicatierijk rond een aantal belangrijke vragen:

  • Hoe maak je zichtbaar, dat communicatie toegevoegde waarde heeft?
  • Hoe verklaar je de communicatie-inspanningen?
  • Hoe leg je verantwoording af en neem je verantwoordelijkheid over werkwijze, keuzes, voortgang en resultaten?

Verantwoordelijkheid

Jorien Douma geeft in haar blog “Zo maak je de slag om accountability in het communicatievak” aan, dat accountability meer is dan alleen maar verantwoordelijkheid afleggen.

“Maar accountability gaat wat mij betreft nog veel verder. Het gaat om een houding, een voortdurend zelfkritisch lerend vermogen waarmee je onderzoek doet naar de juiste beslissingen. Communicatieprofessionals van nu meten en vragen of de juiste resultaten worden bereikt. Ze hebben positie binnen de projecten en bij het management. Ze hebben plezier én lef. Ze bewegen zich intern en extern in relevante netwerken. Ze zijn accountable.”Ruimte voor de Rivier strategische communicatie

Meer over accountability

Meer over dit onderwerp de komende week in hierop volgende blogs over de uitdaging voor communicatieafdelingen die “accountability” heet, tips voor accountabel werken en het het belang van data-analyse.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s