Twitter analytics inzetten als een pro


Web analytics zijn er voor je website, voor je zakelijke Facebook pagina, maar ook voor Twitter. Eerder schreef ik al, dat het van je interpretatie van de data afhangt wat je vervolgstappen zijn voor je onderneming. Een vervolgstap kan een misstap zijn, als je de gegevens verkeerd interpreteert. Daarom nu een aantal tips voor het analyseren van de Twitterdata.Twitter Analyse

Via analytics.twitter.com kun je je Twitterdata benaderen, nadat je bent ingelogd op je account. Daar kun je zien welke berichten het beste aanslaan. Je kunt erop aflezen welk tijdstip het beste is om de meeste mensen te kunnen bereiken. En je kunt zien wat je volgers bezighoudt in het dagelijkse leven, waar ze van houden en waarvoor zij warm lopen. Zo stelt Lauren Dugan op Adweek.com. Tegenwoordig kun je overigens ook vanuit je eigen twitteraccount rechtsboven in het uitklapmenu je statistieken benaderen.

Twitter Analytics

Antonio Calero geeft meer informatie over de statistieken van Twitter in zijn blog How to Use Twitter Analytics. Er zijn drie soorten rapporten, die je kunt opvragen onder de Twitter Analytics:

  • Tweets
  • Followers/volgers
  • Twitter Cards

Calero laat zien wat je kunt vinden onder de betreffende tabs. Wat je ermee kunt, vertelt hij niet. Raul Fautsch van de Spaanstalige Hubspot biedt wat meer informatie.

Focus

Je kunt op het dashboard van Twitter Analytics zien welke berichten de meeste weerklank hebben onder je volgers, op welk tijdstip je de meeste reacties krijgt of welke actie het meeste succes heeft. Kijk naar welke content de meeste en de beste reacties opwekt. Niet elke retweet of favoriet hoeft voor jou van belang te zijn. Als datgene wat voor jou en jouw onderneming belangrijk is veel reacties oplevert, geretweet wordt en als favoriet wordt aangemerkt, dan ben je op de goede weg.

ContentJuiste content, juiste mensen

De juiste content bij de juiste mensen afleveren, dat is de sleutel tot succes. In het wilde weg twitteren en van alle kanten reacties krijgen, levert vaak niet zoveel op. Zorg, dat je gericht je berichten verstuurt en gericht dé mensen bereikt die je wilt bereiken en die je als jouw klant of opdrachtgever wilt zien.

Volgers

Twitter biedt, net als Google Analytics, de kans om leeftijdsgroepen te onderscheiden, de (woon)plaats te bepalen van je volgers en hun interesses te peilen. Je kunt je berichten aanpassen aan de interesses van je doelgroep, zodat je meer kans hebt op respons van de mensen die jij wilt bereiken.

Twitter cards

Met Twitter Cards, kun je mooie foto’s, video’s en media aan de tweets koppelen die zorgen voor verkeer naar je website. Twitter cards zorgen op die  manier voor meer controle over de informatie die je via Twitter verspreidt en bieden meer plaats buiten de normale 140 tekens voor tekst en foto’s. Je kunt in de statistieken van Twitter Analytics precies bijhouden wat er met de Twitter cards gebeurt van het aantal klikken op links, retweets tot zelfs het aantal downloads van apps.

Tips

  1. Zoek naar de tweets die grote betrokkenheid veroorzaken. Bevatten die foto’s, video’s of links? Met behulp van deze gegevens kun je toekomstige tweets met een groter bereik inplannen.
  2. Leer je doelgroep kennen. Gebruik die informatie om inhoud te genereren die jouw publiek leuk vindt.
  3. Vergelijk de verschillende tijdstippen van je tweets met elkaar om te zien wanneer je het beste een bericht de wereld in kunt sturen.

Virale marketing

Waar zitten wij nu?

Twitter is overigens een goed middel voor virale marketing, zo is mijn ervaring. Ooit zette ik op Facebook een bericht met een foto en de vraag: waar zitten wij nu? Ik kreeg geen respons op die vraag. Daarom besloot ik diezelfde vraag ook op Twitter te zetten. Wat schetst mijn verbazing? Daar kreeg ik wél respons. Zowel van het betreffende restaurant waar ik op dat moment had gezeten, als van mijn volgers. Er rolde zelfs een kleine “prijsvraag” uit: een goed initiatief van het restaurant, dat heel sportief een fles wijn uitloofde aan de winnaar.

Ben je op zoek naar meer informatie over hoe je het beste Twitter kunt inzetten voor je onderneming? Kijk dan eens naar het handige E-book van Simply Measured Inc. Of bel mij.

Meer over web analytics

Advertenties

2 Replies to “Twitter analytics inzetten als een pro”

  1. In september vorig jaar schreef Willem Schüngel op Frankwatching een nu al achterhaald blog over Twitter Analytics. @Hermaniak laat in april dit jaar in de reactiekolom onder het blog het volgende weten: “Sinds kort is er ook een homepage met maandelijkse overzichten die dagelijks bijgewerkt worden”. Lees het blog van Schüngel op: “http://www.frankwatching.com/archive/2014/09/15/twitter-analytics-stappenplan-voor-handige-en-gratis-analytics-tool/” voor een beeld van hoe je “vroeger” Twitter Analytics kon bekijken.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s