Communicatie in de UK (trends)


Infographic 7 trendsCommunicatie is ook voor onze Britse buren belangrijk. Innovatief en creatief zo noemt het rapport “7 trends in leading-edge communications” van het Britse Government Communication Centre de eigen “communicatie industrie”.

De uitdaging voor communicatiemensen ligt volgens het rapport vooral in het bijbenen van al die vernieuwingen en veranderingen.

“The 2015 communications landscape is full of big new ideas and rapid change”, zo staat er op de website van het Britse centrum te lezen. “And the way audiences are accessing and consuming information and media is changing fast under the rapid explosion of digital platforms and media. Our challenge is to keep pace and maximise the new opportunities. We need to learn from the best of our own work and the wider communications industry.”

Trends

In samenwerking met Ipsos-MORI en Google heeft het team van het Britse Government Communication Centre het rapport samengesteld. Het belicht de belangrijkste trends in de communicatiewereld en de ideeën over hoe de overheidscommunicatieadviseurs deze trends in kan zetten.

Het rapport zoomt in op 7 trends:

  1. Online en offline integratie
  2. Storytelling en gelaagde berichtgeving
  3. Relevantie: juiste moment/op dit moment
  4. Deelbare of hapklare content
  5. Digitale beïnvloeders
  6. Emotionele verbinding
  7. Promotionele intentie

Te beginnen bij punt 1:

Online en offline integratie

De Britten lopen voorop in het veelvuldig gebruik van diverse systemen. De mobiele telefoon, de tablet en de laptop of pc worden naast elkaar en vaak tegelijkertijd gebruikt. Daarom is de afstemming en de integratie van al die kanalen zo belangrijk voor de Britse overheid. Die hoopt langs al die kanalen burgers te betrekken in het beleid (engagement), de boodschappen te verduidelijken en burgers zover te krijgen mee te doen (participatie) en mee te denken in het proces (interactie).

Punt 2:

Storytelling en gelaagde berichtgeving

Dit is niets nieuws. Het gebruik van verschillende systemen biedt echter nieuwe mogelijkheden. Een verhaal, campagne of advertentie kan mensen zover krijgen op sociale media met elkaar in discussie te gaan over uiteenlopende onderwerpen. Dit kan zorgen voor daadwerkelijke actie en gedragsverandering, begrip kweken en kansen bieden voor uitleg. Gelaagde berichtgeving masseert de ontvanger in feite en duwt hem of haar mettertijd de juiste kant op. Storytelling kan bovendien medeleven opwekken bij de ontvangers van de boodschap.

Punt 3:

Relevantie: juiste moment/op dit moment

Relevante content op het juiste moment gebracht en gericht op de juiste mensen kan zorgen voor betrokkenheid, begrip en besef. Op het juiste tijdstip naar buiten brengen van berichten kan mensen in beweging brengen en gedragsverandering teweeg brengen.

Punt 4:

Deelbare content IcebucketDeelbare of hapklare content

Virale content is content die anderen graag voor je delen. Informatie, die zich als een lopend vuurtje verspreid, omdat die zo leuk, interessant of uniek is. Dat is van alle tijden, maar met de inzet van sociale media is het nog gemakkelijker om buiten het eigen kringetje te treden.

  • Mensen waarderen sociale bewijsvoering – reacties vermeerderen zich, zodra consumenten denken, dat ook anderen gemotiveerd zijn.
  • Delen voedt zichzelf – hoe meer mensen ergens over praten, hoe aannemelijker het is, dat de “inktvlek” groeit.

Succes van een dergelijke, virale  campagne is echter moeilijk te voorspellen.

Hapklare content is gemakkelijk te lezen en te verteren, visueel en interessant. Snapchat, Vine en Instagram eigenen zich goed voor hapklare content. Deelbare content is niet alleen viraal, maar is uitermate geschikt om bewustwording en betrokkenheid te bewerkstelligen. Tegen lage kosten is een groot bereik mogelijk en kan betaalde campagnes ondersteunen. Het opbouwen van vertrouwen kan eenvoudig, dankzij de stemmen die opgaan tijdens de discussies op sociale media en die de campagne ondersteunen. De verbinding tussen online campagnes en het opwekken van discussie en polemiek in de “echte wereld” blijft belangrijk, omdat mond-tot-mond reclame nog steeds een belangrijk middel is om wat gedaan te krijgen.

Punt 5:

Digitale beïnvloeders

Video UKHierbij denkt de Britse overheid vooral aan de zogeheten vloggers, videomakers die op de sociale media filmpjes plaatsen.

Er zijn een paar belangrijke regels voor het creëren van authentieke “branded” content:

  • Niet alleen het publiek is belangrijk voor een goede relatie tussen merken en filmmakers. Merken en filmmakers moeten qua boodschap en stijl bij elkaar passen om wat met de boodschappen te kunnen bereiken.
  • Werk samen met vloggers en laat ze doen wat zij het beste kunnen. Vloggers hebben een bepaalde stijl, die hun fans aanspreekt. Dwing ze niet daarvan af te wijken, want dan haken de fans af en zullen ze een video niet delen of betrokken willen worden bij een project.
  • Vertel een geheim: probeer authentieke opwinding te veroorzaken rondom een boodschap.
  • Laat de camera’s maar draaien. Als het relevant en fatsoenlijk is, wees dan niet bang om gebruik te maken van authentiek materiaal. Dat is de echte waarde waarvan de fans smullen.
  • Stel vragen en nodig mensen uit om deel te nemen. Online publiek houdt ervan ergens bij betrokken te worden. Laat ze daarom eigen content maken, geef ze de kans zich te uiten en help ze op andere sociale media platformen te maken voor een nog grotere verspreiding van je boodschap.

Punt 6:

Emotionele verbinding

Het inspelen op de emoties kan zorgen voor een diepere impact en impressie van een merk, die bovendien van langere duur is. Er bestaat een sterke band tussen storytelling en emotie. Campagnes die inspelen op het gevoel gaan over hete hangijzers waar wij belang aan hechten en die ons raken. Ze zijn vaak belangrijker voor mensen dan rationele overwegingen en kunnen daardoor sneller zorgen voor gedragsverandering.

Punt 7:

Promotionele intentie

Hierbij draait het om “normen en waarden” en om “geloof”. Het is een machtig middel, waarmee een merk zijn publiek mee kan slepen naar een gemeenschappelijk doel. Het werkt ook intern goed om medewerkers op één lijn te krijgen voor het bereiken van het gezamenlijke doel: dat van de employees en dat van het bedrijf.

Het Britse Government Communication Centre vraagt op haar website om feedback. Ik ben ook erg benieuwd wat onze Nederlandse communicatieadviseurs in overheidsdienst van het bovenstaande vinden. Reageer dus vooral ook via het onderstaande reactieformulier!

Twitter dialoog interactie overheidscommunicatie
Sociale media en overheidscommunicatie liggen af en toe ook in Nederland nog in een spagaat.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s