Sociale media in gemeenteland deel 3


Open Gemeenten Sociale media almanak 2015Sociale media in gemeenteland is een serie blogs, waarin een regelmatige publicatie over de stand van zaken bij gemeenten besproken wordt. Sociale media worden meer en meer belangrijk voor de communicatie van overheden met de burger. Een open deur misschien, maar desondanks…

Onlangs verscheen er opnieuw een studie van David Kok en Ewoud de Voogd over dit onderwerp.

Open Gemeenten” is een lijvig boekwerk van maar liefst 402 pagina’s uitgegeven via de Academische Uitgeverij Eburon. Hierin komen een aantal coryfeeën aan het woord uit de sociale mediawereld en ook uit gemeenteland. Het dient als inspiratiebron voor gemeenten om verdere stappen te zetten in de ontwikkeling van hun sociale mediabeleid.

VNG

Gemeenten wikkelen al veel zaken af via de digitale snelweg, aldus Jan Westmaas, voorzitter VNG-commissie Dienstverlening en Informatiebeleid, in zijn voorwoord. De VNG speelt daarop in met de Digitale Agenda 2020, die ondernemers moet helpen zaken te doen met overheidsinstanties.

Sociale Media

De vorige edities “Sociaal Kapitaal”, “Sociale Gemeenten” (2012) en “Digitale Dialoog” (2014) lieten al zien, dat overheden nog worstelden met het wel of niet inzetten van sociale media. Nu is er geen gemeente meer te vinden, die niet op Twitter zit met een eigen account. Het nieuwste onderzoek richt zich bovendien naast Twitter ook op de Facebookaccounts van gemeenten.

De conclusies zijn dit keer meer veelbelovend dan de keren daarvoor. Gemeenten zitten naast Twitter en Facebook vaak ook op WhatsApp en Instagram. Cocreatie is geen vies woord meer en gemeenten zijn op zoek naar betrokkenheid van hun burgers via de online communicatie.

Van binnen naar buiten

David Kok werkte o.a. ooit voor de Socialmediameetlat en is in 2012 de samenwerking aangegaan met HowAboutYou voor onderzoeken en publicaties over nieuwe media en de overheid. Op dit moment is David Kok communicatieadviseur voor de raadsgriffie van de gemeente Almere.

“De gemeente gaat van binnen naar buiten werken”, zo stellen de schrijvers Niels Loeffen, Ewoud de Voogd en David Kok in het hoofdstuk “Gemeenten en sociale media 2015 – voorbij het point of no return”. Veel colleges van Burgemeester en Wethouders spreken volgens HowAboutYou deze ambitie uit. “Sociale media helpen gemeenten daarbij, maar de organisatie daarvan kent vele hobbels. Waar staan gemeenten in 2015?”

Gemeenten

Social Media Meetlat en HowAboutYou onderzochten de inzet en organisatie van sociale media bij gemeenten. Van de 393 gemeenten reageerde 57%  (224). De onderzoekers voerden daarnaast een kwantitatieve meting uit op sociale media-accounts van gemeenten in het tweede kwartaal van 2015. Daarmee is het onderzoek het grootste, breedste en langstlopende naar het gebruik van sociale media bij gemeenten.

Sociale media statistieken voor de gemeente Nijmegen

Open Gemeenten

In “Open Gemeenten” schenken David de Vries en John Rozema aandacht aan de crisiscommunicatie van de Veiligheidsregio’s. “De trend is echter onmiskenbaar”, schrijven ze. “Tijdens incidenten vinden gesprekken en vragen steeds vaker online plaats. Twitter is daarbij hét meest gebruikte crisismedium.” Hun conclusie is uiteindelijk na een lang betoog, dat het naast het gemak van het gebruik en de inzet van sociale media nodig blijft de straat op te gaan. Dat geeft het beste beeld van de echte situatie en maakt de juiste inschatting van de grootte en belangrijkheid van een gebeurtenis mogelijk.

Cocreatie

Dit is een greep uit het eerste kwart van het boek. Martijn Rademakers gaat dieper in op de inhoud van het boek in zijn blog op Frankwatching. Hij signaleert, dat de artikelen niet alleen over sociale media gaan, maar ook inzoomen op het gebruik van “agile werkmethodes” (scrum), “cocreatie” (de ontwikkeling van nieuwe ideeën via kruisbestuiving en dankzij samenwerking) en “open data”. “Dat maakt het minder plat en het geeft de ambtenaar ook meer houvast voor waar social media (naar mijn mening) voor staan: niet alleen zenden, maar ook converseren, empoweren en transparantie”, aldus Rademakers. “Uiteraard zitten er ook genoeg praktische ‘how to’-artikelen tussen.”

SlideShare Niels Loeffen

Klik hierboven op het plaatje voor:
Presentatie onderzoek sociale media en gemeenten 2015 #SMWRdam

 

Open Overheid

Vanaf pagina 375 gaat “Open Gemeenten” over Open Overheid, financiële transparantie en Open Data. Iets wat interessant is voor de website van Open Overheid. Die vat de laatste drie hoofdstukken als volgt samen:

  1. Het hoofdstuk “Daarom Open Overheid” behandelt Open Overheid en geeft veel voorbeelden. Centraal staan Open Contact, Open Aanpak, Open Data en Open Verantwoording.
  2. In “Open Gemeenten, begin bij het geld” komen vormen van financiële transparantie aan de orde.
  3. “Open Data is gewoon een kwestie van doen” geeft praktische tips en tricks voor het actief beschikbaar stellen van informatie.

Mening

Sander Martijn heeft naar aanleiding van de lancering van het boek tijdens de Social Media Week Rotterdam zijn eigen mening over overheidscommunicatie. In zijn blog “Social Media bij de overheid: doe het voor de burger” haalt hij cynisch uit naar het verhaal van een ambtenaar van de gemeente Arnhem, die vertelt over zijn pogingen de organisatie ertoe te bewegen het gesprek aan te gaan op de sociale media. Dezelfde ambtenaar reageert ook op het blogartikel onderaan bij de reacties, waarin hij toch wat misvattingen van Martijn weerlegt.

Reacties

Het meest interessante aan het blog dat de schrijvers van “Open Gemeenten” op Frankwatching hebben geschreven, is niet hun uitgebreide samenvatting, maar zijn de reacties onder het blogartikel “Gemeenten & social media 2015: hoe zet jouw gemeente het in? [onderzoek]”. Jammer genoeg hebben de heren zelf nog niet gereageerd op de reacties. Maar misschien komt dat nog.

Ook Communicatieonline vat de nieuwste uitgave “Open Gemeenten” in een blog samen. De analyses van “Open Gemeenten” zijn gebaseerd op het onderzoek gedaan door Buzzcapture.

Conclusie

Uit de blogs en de publicatie “Open Gemeenten” blijkt, dat de gemeenten een goede slag hebben gemaakt in hun online communicatie. Toch is er nog veel werk te verrichten op dat gebied. Al was het maar, omdat de besluitvorming van overheden nog altijd zo traag en stroperig is dat de vragen van burgers vaak pas maanden later beantwoord worden. En dat is iets wat eigenlijk niet past binnen de opzet van de sociale media. Toch waarderen mensen het als ze toch antwoord krijgen. Ook al is het maanden later. Zo blijkt ook uit deze uitwisseling van twitterberichten:

Wat is het toch een schande dat de Willemsbrug nog altijd niet mooi verlicht wordt. Wordt opgenomen in het lichtplan. Wanneer? @rotterdam

— herbs (@herbs2012) 24 december 2014

@herbs2012 De Willemsbrug wordt binnenkort opnieuw uitgelicht, met rode LED verlichting. Lees en luister meer op: http://t.co/y9R0mfN4Di ^JM

— Rotterdam (@rotterdam) 14 april 2015

//platform.twitter.com/widgets.js

@rotterdam superattent dat jullie op mijn oude tweet reageren. klinkt als een goed plan, die lcd!

— herbs (@herbs2012) 14 april 2015

//platform.twitter.com/widgets.js

@rotterdam lcd? Led bedoel ik!

— herbs (@herbs2012) 14 april 2015

 

Eerder verschenen op deze website blogs over de uitgaven die vooraf gingen aan “Open Gemeenten”:

Advertenties

One Reply to “Sociale media in gemeenteland deel 3”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s