Google in beweging


ChecklistBij het zoekmachinevriendelijk schrijven (SEO) houden we rekening met de vindbaarheid in de zoekmachines van de teksten. Google is daar één van en meteen ook de belangrijkste, omdat de meeste mensen met deze zoekmachine op zoek gaan naar informatie. Google is dus voortdurend in beweging.

Onlangs heeft Google de opzet van de Googlepluspagina’s veranderd. Frank Daamen beschrijft op Frankwatching in zijn artikel “Google+ is veranderd: wat zijn de gevolgen voor local search?”de abrupte en onverwachte verandering die Google daar heeft doorgevoerd.

De nieuwe Googlepluspagina laat de volgende punten niet meer zien:

  • Aanbevelingen en beoordelingen
  • Bedrijfscategorieën
  • Plattegronden en routebeschrijvingen
  • Foto’s
  • Openingstijden
  • Geïntegreerde apps

Googleplus is vooral aangepast om beter te presteren op mobiele telefoons.

Googleplus oude stijl
Googleplus oude stijl
Googleplus pop-up
Pop-up Googleplus nieuwe stijl
Googleplus 2015
Nieuwe stijl Googleplus

Lokale vindbaarheid

Volgens Frank Daamen zijn bedrijven via Google Mijn Bedrijf nog altijd lokaal goed te vinden. De veranderingen op Googleplus hebben daar geen invloed op en ook niet op de zoekresultaten. Bedrijven zijn zelfs gemakkelijker te vinden, omdat het nu mogelijk wordt preciezer en gerichter te zoeken vanwege een uitbreiding in het aantal zoekwoorden waarop gezocht kan worden.

Google algoritmes

Google heeft in november nog een handleiding voor inzicht in de totstandkoming van de zoekresultaten uitgebracht. De algoritmes die bepalen welke zoekresultaten naar boven komen tijdens een zoektocht in de zoekmachines willen bij Google namelijk nog al eens veranderen.

Search Quality Evaluator guidelines

Marc Purtell van Searchenginejournal.com legt uit, dat die handleiding (Search Quality Evaluator guidelines) de kwaliteitseisen voor Googlemedewerkers bevat die gebruikt worden om de kwaliteit van websites te beoordelen op basis van die algoritmes. De algoritmes zijn geheim, maar de handleiding geeft, zoals eerder gezegd, inzicht in die beoordeling die bepaalde zoekresultaten tot stand brengt.

Julia McCoy gaat op expresswriters.com dieper in op de inhoud van de handleiding. Zij signaleert 12 sleutelfactoren voor zoekmachinevriendelijke content.

  1. Page Quality (E-A-T) : niet alleen een hoge kwaliteit van de content is belangrijk. Een pagina moet “Expertise, Autoriteit en Vertrouwen (Thrustworthiness)” uitstralen: (E-A-T). Nader uitgewerkt komt dat op het volgende neer:
  • Voldoende hoge kwaliteit.
  • De pagina en de daaraan verbonden website zijn geschreven door een autoriteit en vormen een betrouwbare informatiebron over het besproken onderwerp.
  • De website heeft een goede reputatie.
  1. YMYL (Your Money Or Your Life) Pages & Expert Content: dit zijn pagina’s die het geluk, de gezondheid en de welvaart van de gebruikers in de toekomst kunnen beïnvloeden. Feiten, autoriteit van de schrijver en diens expertise spelen een rol op deze pagina’s.
  2. Supplementary Content: hierbij gaat het om extra informatie die geleverd wordt in de kantlijn van een pagina of via links in een artikel.
  3. Page Design: gestroomlijnde, intuïtieve en functionele pagina’s scoren hoog in Google, meer dan het uiterlijk of de kleurstelling van een website.
  4. Mobile Optimization: een kwart van het rapport van Google is besteed aan mobiele zoekacties. Via een test voor websites op mobiele vriendelijkheid kun je al enige tijd bepalen of een website aan de voorwaarden voldoet van Google. Helaas is de test niet zaligmakend. Google maakt namelijk in de beoordeling van websites ook onderscheid tussen de diverse soorten smartphones. Dat betekent, dat, wie zeker wil weten of een website goed te zien is op alle mobiele telefoons, er meerdere testen nodig zijn om dat te kunnen bepalen.Mobiel gebruik
  5. The Importance of Trust:
  • Informatie moet verbonden zijn aan geloofwaardige, relevante bronnen en doorlinken naar externe, zeer betrouwbare bronnen.
  • Namen en biografieën van auteurs en inzenders toevoegen.
  • Gemakkelijk navigeren tussen de sites en de linkjes naar contactpagina’s, informatiepagina’s en privacy beleid.
  1. User Experience: Meeting Needs: de websites moeten verbonden zijn aan data, die ervoor kunnen zorgen, dat de site verbeterd kan worden om gebruiksvriendelijk te worden op mobiele telefoons, betrokkenheid met de bezoekers kan creëren en kan voorkomen, dat het aantal keren “bounce” kan worden teruggebracht.
  2. Satisfying Content: bevredigende inhoud die tegemoetkomt aan de behoefte van degene die informatie zoekt.
  3. What You Don’t Wait: Fails-To-Meet Content:
  • Slechte kwaliteit
  • oud
  • verouderde informatie
  • onmogelijk te gebruiken op mobiele apparaten
  1. E-A-T and Needs Met: resultaat, zoekfunctie en zoekresultaten spelen allemaal mee in de beoordeling van Google. Ontbreekt het een, leidt dat tot een “fail to meet”.Screenshot "needs met"
  2. Misspelled Queries: Google biedt bij verkeerde spelling alternatieven aan. Indien een website tegemoetkomt aan het voorstellen van alternatieven in het geval van foute spelling, zal dat leiden tot een betere vindbaarheid.
  3. Keywords: Sleutelwoorden: gebruik ze met mate en wissel ze af met synoniemen.

HTTPS en beveiliging

Het nieuwste bericht over veranderingen bij Google komt van Dutchcowboys.nl. “Om gebruikers nog beter te kunnen beschermen tegen cybercriminelen heeft Google nu aangekondigd dat het een hogere prioriteit zal gaan geven aan HTTPS url’s ten opzichte van de standaard HTTP url’s.” Het is dus zaak websites te beveiligen en http url’s om te leiden naar HTTPS url’s. Dutchcowboys baseert zich op het artikel “Indexing HTTPS pages by default” van Zineb Ait Bahaijji.

Advertenties

3 Replies to “Google in beweging”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s