Snapchat zakelijk inzetten? Kan dat?


Snapchat is een app waarmee je je vrienden foto’s en video’s kunt sturen. Sociale media die gebruik maken van beeldmateriaal, zoals Pinterest, Instagram en Snapchat, worden steeds populairder. Het voordeel van Snapchat is, dat de beelden die je deelt binnen enkele seconden ook weer verdwijnen en je ze niet jaren later nog kunt tegenkomen, omdat ze ergens op het web blijven hangen. 

Snapchat voor merken

Het bewerken van foto’s en video’s en ze voorzien van tekst maakt de applicatie niet innovatief, zo stelt Laurarends op 42bis.nl. Wat het wel vernieuwend maakt is, dat de zichtbaarheid van het bericht beperkt blijft tot de duur van 1 tot 10 seconden. Daarna verdwijnt het. Bij het afdrukken van het bericht of het vastleggen van een screenshot krijg je bericht van Snapchat, dat iemand je beeldmateriaal heeft bewaard. Niet iedereen kan zomaar je ‘snaps’ ontvangen. De ontvanger moet namelijk eerst een connectieverzoek accepteren en kan dan pas de snapshots bekijken.

Jongeren

Ondertussen maken wereldwijd meer dan 200 miljoen gebruikers deel uit van het platform en er dagelijks versturen de Snapchatters zo’n 400 miljoen snaps. Zo beweert althans de website Marketingfacts.nl. De grootste groep op dit platform is 18 tot 34 jaar oud, waarvan 70% vrouw is. “Het aantal gebruikers van Snapchat in Nederland groeide van 0,8 miljoen in 2015 naar 1 miljoen in 2016. Snapchat is van de jongeren. Meer dan de helft (56 procent) van de jongeren ‘snapt’ er op los. Van de 40-plussers gebruikt nog geen 1 procent de app”, zo schrijft Jesse Gosse van Marketingfacts.Gebruikers Snapchat

Storytelling

Als bedrijf kun je hierop inspelen en het biedt de kans om in contact te komen met de jongerendoelgroep. Vooral, omdat Snapchat de functionaliteit Snapchat Stories heeft geïntroduceerd, die de vluchtigheid van de content met storytelling combineert. Met deze functie is het mogelijk meerdere snaps aan elkaar te koppelen. Andere gebruikers krijgen vervolgens maximaal 24 uur de kans om die serie snaps te bekijken.

Discover

Gosse: “Deze functie is ook al vertaald naar een betaalde functie voor merken en organisaties: Discover. Met Discover kunnen adverteerders hun content delen met iedereen die Snapchat gebruikt, mits zij hier een hoog bedrag voor betalen.”

In een NOS-bericht verkondigt Leroy van Limbeek, die voor de NOS experimenteert met Snapchat: “Interessant voor nieuwsconsumenten, maar tieners moeten er weinig van hebben.”

Er zijn verschillende manieren om Snapchat in te zetten voor zakelijke doeleinden en een aantal merken is hier al succesvol in geweest. Het vergt creativiteit en flexibiliteit van een bedrijf. Dat moet namelijk met beeld de interesse van de doelgroep op Snapchat wekken en vasthouden.

Persoonlijk

Jesse Gosse van Marketingfacts meent: “In tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd, leent Snapchat zich er goed voor om in gesprek te gaan met je volgers. In je snaps kun je ze vragen te reageren op jouw verhaal door bijvoorbeeld een snap terug te sturen. Zo leer je jouw volgers beter kennen. De chat van Snapchat biedt je daarnaast de mogelijkheid om direct te reageren op een foto van één van je vrienden of om het gesprek aan te gaan met je volgers. Dit maakt het contact met je doelgroep nog persoonlijker.”

Lees ook eens dit eerdere blog over Snapchat: 
Advertenties

4 Replies to “Snapchat zakelijk inzetten? Kan dat?”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s