Snapchat zakelijk inzetten? Wat kun je ermee?


Logo SnapchatIn een vorig blog “Snapchat zakelijk inzetten? Kan dat?” heb ik laten zien, dat Snapchat zakelijk goed inzetbaar is. Vooral als je op zoek bent naar jonge aanhang.

Snapchat is namelijk vooral populair onder jongeren tussen de 18 en 34 jaar oud. En uit dit artikel blijkt, dat je al snel “te oud” bent voor het medium. Ben Rosen is 29 jaar oud. Hij vraagt zijn 13-jarige zusje hoe zij omgaat met Snapchat. Al snel blijkt er een enorme generatiekloof te bestaan tussen de belevingswereld van Ben en zijn zusje.

Ik raad aan het artikel te lezen, want het is hilarisch. Vergeet ook niet naar beneden te scrollen en de reacties van bezorgde ouders te lezen!

Scores

Brooke en haar vriendin Elsbeth “snappen” zo snel, dat Ben bijna naar adem hapt als hij hoort hoeveel “scores” zijn jongere zusje in anderhalf maand tijd heeft gehaald. Hij legt zijn lezers uit, dat de score bepaald wordt door het aantal snaps die verstuurd en ontvangen worden, als ook hoe vaak je een bericht plaatst of naar “stories” kijkt. De score van Brooke is in anderhalve maand 103.000, terwijl Ben zelf in een jaar tijd 1729 scores heeft behaald.

Snapchat is dus een snel en vluchtig medium, maar met een enorm bereik omdat het zo populair is onder een hele grote groep jongeren.Snapchat doodles

Als bedrijf moet je zorgen, dat je doelgroep je toevoegt als vriend op Snapchat. Anders hebben je “snaps” geen publiek. Een ding, waarmee je rekening zult moeten houden.

Wat kun je ermee?

Als je bovenstaande allemaal op orde hebt dan is er een aantal leuke manieren om Snapchat voor je bedrijf in te zetten:

  1. Spelelement

Snapchat biedt goede manieren om mensen nieuwsgierig te maken. De snaps zijn slechts een aantal seconden zichtbaar.

Je kunt aanwijzingen verstoppen in de snaps die leiden naar een pagina op je website met unieke content of een prijsvraag. Bijvoorbeeld: los een rebus op, speel Memory of raad-je-plaatje.

PoesJe kunt het spelelement ook omdraaien en anderen vragen leuke snaps met jou te delen. Bijvoorbeeld: Stuur een Snapchat die laat zien hoe de prijs eruit ziet, die jij wilt winnen. Of, zoals onbedoeld gebeurde bij een actie van de politie tegen sexting, stuur een foto van je poes…

  1. Bied een kijkje in de keuken

Geef ze eens een kijkje in de keuken of geef een sneak preview van een nog niet gelanceerd product.

  1. Exclusieve content

Bied bijvoorbeeld content die niet geschikt is voor andere media en dus alleen te zien is via Snapchat.

  1. Kortingscode

Je beloont mensen die je volgen via Snapchat of je stuurt ze een berichtje met een kortingscode. Handig, want de code kan zo slechts eenmalig en direct worden ingeleverd. Het is bovendien een goede manier om je contacten in Snapchat uit te bouwen.

  1. Spreek de doelgroep aan op een manier die zij herkennen
  2. Bewustzijn creëren

Een voorbeeld is de campagne van het Wereld Natuur Fonds, dat in 2014 foto’s van bedreigde diersoorten plaatste. Omdat de foto’s zo snel verdwijnen, is de link met het uitsterven van de dieren snel gelegd.

Wereld Natuur Fonds

  1. Binden en contact leggen

Snapchat is uitermate geschikt om een band te creëren met de (jonge) doelgroep, vanwege de grappige, ludieke en creatieve manier waarop je contact kunt leggen. De doelgroep is altijd bereid om te reageren via snaps, zodat je ze ook gemakkelijk leert kennen. Via emoji’s is te zien wat de “status” van het contact is. Het is daarom ook wel handig te weten wat die emoji’s inhouden. In de afbeelding hieronder worden ze uitgelegd.Snapchat emojis

Bewerkingsmogelijkheden

Eén van de meest bekende functies is de filterfunctie, waarmee je je snaps bewerkt.

Een ander onderdeel is de geofilter, waarmee je kunt laten zien in welke plaats en in welk land jij je bevindt.

Snapchat geofilter

Andere functionaliteiten

Om het gemakkelijker te maken anderen te volgen, introduceerde Snapchat in 2015 de Snapcodes. Met een snapcode toegevoegd aan een foto kunnen gebruikers elkaar heel gemakkelijk volgen. Een minder bekende functie van Snapchat is Snapcash, waarmee je via de chat geld over kunt maken naar vrienden. Deze functie is tot nu toe alleen nog in de Verenigde Staten beschikbaar.

Adverteren op Snapchat

Adverteren op dit medium is alleen nog in de Verenigde Staten mogelijk. Nog niet in Nederland, maar binnenkort wellicht wel. Om een tipje van de sluier op te lichten:

  • live story takeover: dit zijn “stories” over grote evenementen, zoals de Super Bowl of de Oscaruitreiking.
  • de 3V ads, of wel “vertical, video en views”. De content sluit aan op de “stories” van de live story takeover, waardoor deze advertenties minder storend werken.
  • de sponsored geofilters: hiermee wordt de doelgroep ter plaatse geactiveerd.
  • de sponsored lenses: in navolging van de zogeheten “rainbow puke” kunnen bedrijven hun eigen “lense” ontwerpen.

Meten

Het meten van het succes op Snapchat is moeilijk, omdat er (nog) geen mogelijkheid of tool bestaat om dat te doen. Gosse geeft echter aan, dat je kunt kijken naar de volgende indicatoren:

  • het aantal mensen dat jou heeft toegevoegd
  • het aantal mensen dat jouw verhalen heeft bekeken
  • het aantal mensen dat jouw snaps heeft geopend
  • het aantal screenshots dat is genomen
Lees ook eens de eerdere blogs over Snapchat: 
Advertenties

2 Replies to “Snapchat zakelijk inzetten? Wat kun je ermee?”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s