Op weg naar een digitale overheid (de praktijk)


Baby laptopEerder schreef ik al over een onderzoek van Deloitte in opdracht van de ministeries van Binnenlandse en Economische Zaken. De onderzoekers bekeken de websites van overheidsinstanties om te peilen in hoeverre ze al goed gedigitaliseerd zijn en hun producten digitaal aanbieden aan burgers en ondernemers.

Het proces gaat langzaam, zo bleek al uit het onderzoek. Ook in de praktijk blijkt de digitalisering nog voor problemen te zorgen. Zo hoorde ik tijdens een G1000-top in de Jan Massinkhal van Nijmegen de veel gehoorde klacht, dat ouderen vaak de digitalisering niet kunnen bijbenen. Veel mensen vinden dan ook dat het aanbod én-én zou moeten zijn: digitaal, maar ook nog “ouderwets” op papier en aan een loket. 

Aan de ene kant gaat de digitalisering bij de overheid niet echt snel, maar aan de andere kant zijn het ook de burgers die het allemaal niet kunnen bijhouden.

Blauwe envelop

De discussie omtrent de “blauwe envelop” nog vers in het geheugen geprent, blijft de roep naar “analoog” bestaan. Vooral bij moeilijke en ingewikkelde zaken, zoals het invullen van een belastingformulier, blijkt persoonlijk contact nog altijd de voorkeur te hebben.

Apps

Ondertussen hebben we al een aantal digitale overheidszaken omarmd. Niet meer weg te denken zijn bijvoorbeeld de volgende apps en andere digitale middelen:Burgernet

  • E-mail
  • Gemeentelijke websites
  • Paspoort aanvragen
  • Burgernet
  • NL Alert
  • Uitkering aanvragen
  • De Bel-en-herstellijn

De lijst is natuurlijk veel langer, maar een greep uit het aanbod maakt al snel duidelijk hoe ingeburgerd sommige digitale apps en middelen al zijn. Opmerkelijk is bijvoorbeeld ook, dat alle gemeentelijke begrotingen ondertussen digitaal ontsloten zijn.

Spam

En natuurlijk gaat er regelmatig iets mis. Dit jaar viel het mailsysteem van de gemeente Zwolle nog stil vanwege spam.

Verhuizing

En een verhaal over de aangifte van een verhuizing bij de gemeente maakt duidelijk, dat systemen nog niet feilloos werken en soms voor enige irritatie kunnen zorgen.

Brand

Ook websites blijken niet altijd goed te doorgronden zijn. Zo blijkt uit de blog van Roy Johannink over een grote brand in de wijk Kruiskamp / Koppel in Amersfoort. Tijdens die brand gingen burgers massaal naar de gemeentelijke website voor informatie, die echter pas laat op de site kwam te staan. Ook was bepaalde informatie onvindbaar op de website.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s