De Overheid Als Mammoettanker


Trage ontwikkeling in de overheidscommunicatie


Overheidscommunicatie blijft in beweging. Langzaam. Maar hopelijk ook zeker. In mijn ogen verlopen die ontwikkelingen traag, log en bureaucratisch. Begrijpelijk. Dat wel. Maar af en toe…

In mei 2017 was er een bijeenkomst over ‘Overheidscommunicatie 2025: van newsroom tot afdeling klantcontact & interactie’ in Den Haag. Met als sprekers David Kok en Ewoud de Voogd. Zij zijn de schrijvers van een aantal publicaties die de stand van zaken bijhouden van de ontwikkelingen binnen de overheid op het gebied van communicatie.


Mammoettanker

De conclusies van deze bijeenkomst waren:

  1. De rol van de communicatieadviseur verandert. Die houdt de organisatie meer dan voorheen op de hoogte over wat er in de buitenwereld actueel is.
  2. Er ontstaat een grotere overlap tussen communicatie, dienstverlening en participatie.
  3. De newsroom zorgt ervoor, dat de organisatie in actie komt.
  4. Binnen het communicatievak ontstaan nieuwe functies.
  5. De meeste gemeenten bevinden zich in de fase van experimenteren. Vanuit ontdekken komen ze tot experimenteren, converseren en uiteindelijk ook tot samenwerking.
  6. “Probeer de mammoettanker niet om te keren, maar begin met kleine acties die effectief zijn. Dat zijn de showmodellen om het anders te doen”, aldus Vera de Witte van Logeion. Een opvallende opmerking die verklaart waarom de ontwikkelingen zo traag op gang komen.
  7. De tijd is volgens De Witte aangebroken voor een afdeling klantcontact en interactie.

De ontwikkelingen zijn niet verbazingwekkend nieuw, innovatief of ingrijpend. Volgens Vera de Witte ontwikkelen overheden zich van “normerend, regisserend, naar faciliterend en deelnemend”.

Menselijkheid

Een ander blogartikel van Logeion rept over “menselijkheid van het merk, de gemeente”. Daarin een bijna academisch aandoende uitleg hoe de toekomstige veranderingen in de overheidscommunicatie er over een paar decennia uit zullen zien.

Digitaal denken

“Wat betekent dat nu voor de praktische uitvoerbaarheid om het digitaal denken binnen de hele organisatie te waarborgen?”, zo vraagt de schrijver, Igo Geurtjens, zich in dat artikel af.

Hieronder een samenvatting van zijn opsomming die als antwoord op zijn vraag geldt:

  • Wat wil de organisatie op basis van belofte, gewenste cultuur, waarmaken? Dat is iets wat de organisatie zou moeten vaststellen.• Vervolgens zou de organisatie verwachtingen en gewenste ervaringen zichtbaar moeten maken.
  • De organisatie moet zich inleven in de burger.
  • En met regelmaat de gehele organisatie op de hoogte houden van de gebruikte of te gebruiken technologie (binnen projecten) in het contact met de burger.

Staaltje “menselijke” overheidscommunicatie

Geen antwoord op de vraag

Dat er nog een weg te gaan is om het bovenstaande te bereiken blijkt wel uit dit gesprek op social media. Niets is zo irritant als een antwoord waarin geen antwoord op de vraag wordt gegeven. Is het echt zo moeilijk om direct in het bericht op te schrijven wanneer betaald parkeren van kracht is op de Frederik Hendriklaan?

Discussie in België

Ook in België vinden discussies plaats over overheidscommunicatie. Daar wordt Renate Verloop (uit Nederland) aangehaald als een van de beschrijvers van nieuwe communicatiespecialisaties.

Menselijk aspect

Ook zij heeft het over de “focus op het menselijke aspect”. Iets wat een nog altijd een voortdurende uitdaging blijkt te zijn in het gebruik van moderne technologie op het vlak van communicatie. Overigens is deze informatie gedateerd. De laatste berichtgeving op de genoemde website is van 2014.

Gezond verstand

Renate Verloop zet al sinds 2006 haar kennis en expertise als zelfstandige in. Haar website biedt verhelderende en verstandige adviezen. Ook hier is er geen sprake van baanbrekende ideeën, maar vooral van gezond verstand.

Trends in overheidscommunicatie

Op zoek naar de trends in de overheidscommunicatie kom ik een blog tegen op de website van Westmedia, een videoproductiebedrijf uit De Bilt.

Klaartje Snoeren en Jeroen Westerbeek gingen in 2013 naar Washington DC. Daar kwamen ze volgende trends tegen:

  1. Dankzij de technologische ontwikkelingen is het nu gemakkelijk om live uitzendingen te verzorgen en dus interactief met publiek in aanraking te komen.
  2. Transparantie wordt steeds belangrijker. Laat zien wat, hoe en waarom je iets doet.
  3. Video kan de discussie aanzwengelen. Laat in plaats van de deskundige eens een keer een gedramatiseerde of inspirerende film zien.
  4. E-learning kan heel effectief zijn voor het opleiden van mensen die bovendien hun eigen moment kunnen kiezen waarop het uitkomt om aan de slag te gaan met de studie.
  5. Zorg voor goed verzorgde video’s die op zoveel mogelijk apparaten kunnen worden afgespeeld. Vertel je verhaal kort en bondig.

Video

Natuurlijk gaat het ook hier om “oude” informatie, maar die is volgens mij nog altijd van toepassing en met een beetje gezond verstand ook zo te bedenken zonder af te reizen naar Amerika. Ondanks dat dit laatste artikel voornamelijk gaat over videoboodschappen, geldt hetzelfde natuurlijk ook voor geschreven content.

Conclusie

Overheidscommunicatie is hoe dan ook aan verandering onderhevig. Langzaam, maar, zoals gezegd, hopelijk zeker. En rekening houdend met een menselijke benadering.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s