Trends in overheidscommunicatie 2018


OverheidscommunicatieHoe trek je de aandacht van anderen? Je kunt gaan schreeuwen en stampvoeten als een klein kind. Effectief is dat niet altijd, integendeel. In gesprek gaan met elkaar. Dat kan. Maar hoe kom je met die ander in contact? Hoe vind je elkaar? Communicatieadviseur Erik Reijnders heeft daar zo zijn eigen ideeën over. Hij laat zien hoe je de ander kunt “besmetten”. Storytelling maakt daar een onderdeel van uit.

De trends in overheidscommunicatie bewegen mee met de algemene technische, sociale en maatschappelijke ontwikkelingen. Zo blijkt uit blogs op de websites van Communicatieonline en Communicatierijk.

Trends In Overheidscommunicatie

Het is al weer 4,5 jaar geleden, dat Renate Verloop de trends voor overheidscommunicatie beschreef in een artikel voor Frankwatching. In hetzelfde jaar, 2013, verscheen het rapport van de Rijksoverheid “Deel je rijk – relevante trends voor overheidscommunicatie”. Zelf schonk ik toen aandacht aan de social media trends in de blog “Communicatielandschap in beweging”. Gebaseerd op het trendrapport van de Rijksoverheid van 2013.

Sindsdien is daarover vanuit “officiële zijde” weinig over verschenen. Tot voor kort. De websites van communicatieonline en communicatierijk besteedden aandacht aan het onderwerp. Communicatierijk houdt het bij een opsomming van blogs over relevante ontwikkelingen binnen de overheidscommunicatie. Communicatieonline wijdt er een heel artikel aan.

17 Trends

Deze 17 trends veranderen het werk van de communicatieprofessional bij de overheid”, zo heet het artikel op de laatst genoemde website. Daar staan de volgende trends vermeld:

  1. Mensen zoeken vertrouwen bij anderen, maar het vertrouwen in organisaties neemt af.
  2. De onzekerheid neemt toe en vereist flexibiliteit.
  3. Steeds vaker komen mensen zelf in actie om veranderingen tot stand te brengen. Denk aan crowdfunding of sociale acties van individuen, zoals het jongetje Tijn.
  4. Nijmegen DeelstadDe Deeleconomie: toegang tot diensten en spullen via deelplatformen, zoals Airbnb, Marktplaats, Spotify of Netflix.
  5. Maatschappelijk ondernemen (mvo).
  6. Minder logische doelgroepen. Mensen verschillen onderling steeds meer.
  7. Inclusie: iedereen betrekken in de maatschappij en in de sociale discussie.
  8. Meer behoefte aan empathie en daadkracht vanuit de overheid bij misstanden.
  9. Algoritmes bepalen steeds vaker ons gedrag op basis van eerder vertoond (internet)gedrag.
  10. Open databases (blockchains) voor transparantere, democratischere, meer doeltreffende en veiligere werkwijzen bij de Rijksoverheid.
  11. Technologische ontwikkelingen op het vlak van Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) en Mixed Reality (MR) in de virtuele wereld zorgen voor onderlinge communicatie over en weer.
  12.  Discussie over privacy, data en mensenrechten.
  13. Privacy: meer online zaken afhandelen. Controle over data neemt toe.
  14. Altijd bereikbaar via diverse apparaten en media, maar ook steeds vaker behoefte aan offline zijn.
  15. Algoritmes bepalen steeds vaker wat je ziet op basis van je voorkeuren. Toch hebben veel mensen behoefte aan meer diversiteit in nieuwsupdates en –aanbod.
  16. Fake news en het controleren van feiten (factchecking).
  17. Netwerkjournalistiek neemt toe.

Viraal

In die 17 trends van Communicatierijk wordt niet gerept over het fenomeen “virale verspreiding van berichten”.

Zouden ze die trend vergeten zijn of is de verspreiding van nieuws dat als een uitslaande brand of als een inktvlek de ronde doet al zo normaal, dat het niet meer gezien wordt als trend?

Infographic
Klik op het plaatje voor een grotere versie

Wat mij betreft mag dit punt als nummer 18 in de lijst verschijnen. Hoe je handig gebruik maakt van kruisbestuiving, virale besmetting of beïnvloeding, laat Erik Reijnders zien in zijn infographic over communicatie binnen veranderingsprocessen. Informele netwerken spelen daar een grote rol in, zo meent hij.

Vooral met behulp van sociale media kan op die manier snel een grote groep mensen bereikt worden. Of een bericht, foto of video viraal gaat, is helemaal afhankelijk hoezeer een publicatie aanspreekt, tot actie doet bewegen en emotie opwekt.

Storytelling

Aan het lijstje van trend mag dan ook nog een nummer 19 komen: storytelling! Want ook de infographic van Eric Reijnders laat zien, dat voor succesvolle verandering en beïnvloeding het vertellen van verhalen een goede stimulans zijn. Er is geen betere manier om anderen te beïnvloeden en te enthousiasmeren dan met een goed en pakkend verhaal.

Niet voor niets staan religieuze boekwerken vol met parabels en moraliserende vertellingen die de lezer tot voorbeeld moeten dienen. Van oudsher vormen verhalen de ruggengraat voor het stimuleren van gewenst gedrag.

Het is een trend die al eeuwen wordt ingezet en het laatste decennium opnieuw is “uitgevonden”.

Engagement

Voor betrokkenheid – of sjiek gezegd “engagement” – kun je mensen aanspreken met een actie of een campagne. Een goed verhaal helpt daarbij, raakt het hart en leent zich uitstekend voor het overtuigen van van anderen.

Meer weten over trends in overheidscommunicatie? Lees dan ook eens de volgende artikelen:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s