Toekomst van communicatie ligt in handen van nerds


nerdWat? De toekomst van communicatie ligt in handen van nerds? Ja, dat denk ik. Waarom? Omdat de technologische ontwikkelingen zo’n hoge vlucht nemen dat het onontkoombaar is, dat techneuten in de communicatie regeren. Maar toch is het mogelijk de menselijke maat te houden. 

Ik zie het op veel plekken al gebeuren.

Nerds in de media

Media die in handen zijn van snelle jongens die zich verdiepen in de technologische hoogstandjes. Nerds die met elkaar in computertaal communiceren. En die gebruik maken van de nieuwste snufjes en gadgets.

Journalistiek

Met als gevolg dat kranten niet meer journalistiek hoor-en-wederhoor plegen, onderzoeksjournalistiek nauwelijks meer beoefend wordt en het uiteindelijk alleen nog maar om productie leveren gaat. Het werk ligt in handen van jongeren die precies weten hoe social media werken, omdat ze er simpelweg mee opgegroeid zijn. En daar is iedereen “journalist”.

Overheidscommunicatie

Ook in de overheidscommunicatie is behoefte aan kennis. Want het eeuwenoude adagium luidt niet voor niets “zoek je doelgroep daar waar de doelgroep zich bevindt”. En die snelle communicatie via social media en het world wide web is nu dé manier om met elkaar te communiceren.

Ontwikkelingen gaan snel

Ik hoef bovendien niemand te vertellen, dat de ontwikkelingen snel gaan. Heel erg snel. Het is bijna niet meer bij te houden. Vooral als je “er niet mee bent opgegroeid”.

Technologische ontwikkelingen

Een greep uit die technologische ontwikkelingen en trends waar we steeds meer mee te maken krijgen:

  1. Influencers: figuren op social media die een groot aantal volgers hebben vergaard en dus veel mensen kunnen beïnvloeden met hun berichten. Bedrijven huren hen in om producten en diensten te promoten. Daarvoor in ruil krijgen de influencers vaak in natura uitbetaald (kleding, schoenen, reisjes) of er gaan grote sommen over de tafel.
  2. GDPR / AVG: de privacywet waar elk bedrijf, elke overheidsinstantie en elk individu die op internet een website heeft of bekijkt mee te maken krijgt.
  3. Video
  4. Hypertargeting: het richten van je boodschappen op heel specifieke doelgroepen doe je via de kanalen waarop die doelgroepen zich bevinden. “Doelgroepenbeleid wordt individuenbeleid”, aldus David Kok in zijn blog ‘Hypertargeting & 4 andere trends voor de overheid in 2018’.
  5. Drones
  6. Simulatie
  7. Big data
  8. Coping: het vertrouwen in organisaties neemt af. Mensen zoeken het vertrouwen daarom meer bij elkaar. Denk daarbij aan ratings, reviews van producten en diensten.
  9. Techdriven: “Nieuwe technologieën, zoals bots, de blockchain en augmented reality, hebben steeds meer impact op de manier waarop we met elkaar samenleven en communiceren”, zo beweert Communicatierijk. ”Er is een verschuiving gaande van mens naar machine en van de fysieke wereld naar de virtuele wereld. Deze nieuwe technologie maakt ons kwetsbaarder voor cyberdreigingen.”
Paspoort bestellen via internet

Dit is een opsomming vanuit diverse publicaties over overheidscommunicatie. Maar dichter bij huis merk je het ook. Zo kun je tegenwoordig niet eens meer een paspoort bestellen zonder het internet op te gaan. Het maken van een afspraak om je paspoort aan te vragen verloopt geheel via de website van je gemeente.

Geld overmaken via je mobiele telefoon

En als je geld wilt overmaken kan dat tegenwoordig niet meer via een overmaak formulier (van papier, herinner je je dat nog? Vroeger…) en ook niet meer zuiver en alleen op je computer of laptop. Nee, daarvoor heb je een mobiele telefoon nodig, want anders kun je niet telebankieren.
De belastingaangifte gebeurt ook helemaal online.

Klacht indienen via WhatsApp

En als ik een klacht wil indienen dan doe ik dat of via WhatsApp of via Twitter, Facebook of een ander social medium.

Al eens geprobeerd een instantie te benaderen via de telefoon? Vaak krijg je dan een boodschap te horen dat bestaat uit een keuzemenu. En oh wee als je even niet oplet. Voordat je het weet wordt je verbinding verbroken, omdat je geen keuze hebt kunnen maken. Was het nou nummer 4 dat ik moest intoetsen om iemand aan de telefoon te krijgen of….

Om maar niet te spreken van de berichten waar je te horen krijgt, dat alle informatie op de website terug te vinden is.

Oude IJsselbrug

Overheid slaat door

Jeroen Blokhuis merkt dan ook niet voor niets op in zijn artikel op Frankwatching, dat de overheid een beetje doorslaat. Hij haalt de blauwe brug van Zutphen aan waar aanvankelijk de rigide opstelling van de gemeente zorgde voor een explosie op social media met tegenwerpingen van de inwoners.

Ik kende het verhaal niet. Lees gerust eens de blog van Blokhuis, want het verhaal is enigszins hilarisch. Uiteindelijk luisterde de gemeente naar de kritiek en zorgde voor een prima oplossing.

Communicatie tussen mensen moet je dus niet overlaten aan techneuten en nerds. Of aan technische hoogstandjes, internetformulieren en vaste formats. De menselijke kant in communicatie zit hem vooral in het luisteren naar de ander.

Meer informatie

Wil je meer lezen over dit onderwerp? Bekijk dan eens de volgende artikelen:

https://www.adformatie.nl/contentmarketing/marketing-en-communicatie-2020-10-toekomstbeelden
https://www.marketingtribune.nl/content/weblog/2018/09/dit-zijn-de-marketing-technologie-trends-van-2019/index.xml
https://www.frankwatching.com/archive/2018/08/13/communicatie-content-de-trends-tips-voor-de-tweede-helft-van-2018/
https://www.bvoverheidscommunicatie.nl/nieuws/17-relevante-trends-overheidscommunicatie/
https://www.frankwatching.com/archive/2018/01/04/hypertargeting-4-andere-trends-voor-de-overheid-in-2018/
https://toecomst.wordpress.com/2017/12/17/17-trends-voor-overheidscommunicatie-en-tal-van-leestips/
https://www.nesta.org.uk/feature/10-predictions-2018/
https://www.frankwatching.com/archive/2018/01/04/hypertargeting-4-andere-trends-voor-de-overheid-in-2018/
https://www.communicatierijk.nl/vakkennis/t/trends/de-trends
https://www.communicatierijk.nl/vakkennis/t/trends/de-trends/techdriven-%E2%80%93-van-mens-naar-machine-van-fysiek-naar-virtueel
https://www.communicatierijk.nl/vakkennis/t/trends/de-trends/coping-%E2%80%93-vertrouwen-zoeken-omgaan-met-onzekerheid
https://www.frankwatching.com/archive/2018/01/30/hoe-zutphen-met-een-andere-mindset-toch-de-blauwe-brug-kreeg/

2 Replies to “Toekomst van communicatie ligt in handen van nerds”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.