Kans op contact dankzij sociale media


Veel gehoorde klacht is, dat overheden te weinig doen met Sociale Media en koudwatervrees hebben voor openbaarheid op de digitale snelweg. Vooral waar privacy in het geding dreigt te komen en integriteit in het geding dreigt te raken. Daar is terughoudendheid toch gewenst. Hoe kan de overheid daarmee omgaan? 

Sociale media gebruiken “moet” niet, vind ik. Maar als je ze wel gebruikt, is het wel zo gemakkelijk verdiend. Ik wil hier geen pleidooi beginnen voor de inzet van Sociale Media, maar het blijft een feit dat je met relatief weinig inspanning, met het regelmatig onderhouden van je contacten via de digitale snelweg, gemakkelijk contact kunt maken met diverse doelgroepen.


Dat geldt voor ondernemers en bedrijven, maar ook voor gemeenten, provinciale staten, rijksdiensten en andere overheden.

Ambassadeurs
Werknemers zijn, zo heb ik geleerd, de beste ambassadeurs voor bedrijven, ondernemingen en overheden. Zoals zij vroeger al op feestjes als aanspreekpunt fungeerden voor de instantie waarvoor zij zich dagelijks inzetten, zo kunnen zij het beste als spreekbuis dienen voor dat fantastische bedrijf, instituut of overheidsinstantie op Twitter, Facebook of LinkedIn.

Social Media Guidelines – An infographic by the team at Symphony3

Richtlijnen
De worsteling van overheden draait vooral om: hoe richten we het gebruik van sociale media in? Het platform Ambtenaar 2.0 van Davied probeert al enkele jaren ambtenaren te doordringen van het belang van het gebruik van sociale media. Ook hij heeft bovenstaande infographic opgemerkt.

Want wat mogen werknemers wel of niet zeggen? Niet voor niets zijn er nog altijd mensen die hun baan verliezen, omdat ze domme dingen op Twitter of Facebook gezegd hebben. De brandweer van Enschede heeft onlangs een literatuuronderzoek uitgebracht, dat gaat over de mogelijkheden voor het gebruik van social media gereguleerd via het integriteitsbeleid.

Symphony3 drukt overheden op het hart eventuele richtlijnen, standaarden en beleid voor sociale media zo begrijpelijk, robuust en duidelijk over te brengen. “This protects the organisation against risks”, aldus Symphony3. Sterker nog, richtlijnen geven de werknemers houvast en zekerheid over de verwachtingen en hun grenzen.

LocalGov2.0: How Council Can Use Social Media – An infographic by the team at Symphony3

Strategie
Sociale Media Strategie van Jarno Duursma belooft de lezer binnen 60 minuten te informeren over digitale trends en tools met een praktisch stappenplan voor de ontwikkeling van een succesvolle sociale media strategie. Jeanet Bathoorn beveelt het boek op frankwatching.com van harte aan.

Benodigdheden voor een dergelijke strategie:
1. Start met sociale research
2. Bepaal je doelen
3. Bepaal je doelgroep
4. Organiseer je interne beleid
5. Aantrekkelijke content en communicatie
6. Uitvoer: pas op voor struikelblokken
7. Meten, beheren en leren

Dankzij praktijkvoorbeelden gaat het 7 stappenplan van Jarno Duursma leven. In het 168 pagina’s tellende boek geeft hij talloze tips voor het gebruik van bovenstaande strategie.

Een kanttekening van Jeanet Bathoorn: “Het opstellen van een social media strategie is arbeidsintensief en is zeker niet in 60 minuten klaar. Het ernaar gaan leven en werken is misschien nog wel moeilijker. Het vraagt van bedrijven een fundamentele omslag in het hiërarchisch denken.”

Eén reactie op “”

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.